Planklagenævnets afgørelse om påbud vedrørende ulovlig beboelse på [adresse1]
Dato
9. januar 2019
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Slagelse Kommunes påbud om ulovlig anvendelse på [vej1],
Slagelse Kommune udstedte den 7. august 2018 et påbud om at ophøre med at anvende et vandrehjem til permanent beboelse og nedlægge syv lejligheder på ejendommen [adresse1]. Ejendommen, der er noteret som en landbrugsejendom, ligger i landzone og er udpeget som bevaringsværdigt landskab samt omfattet af kommuneplanramme L.R13, som udlægger området til rekreativt område.
Varsel og Kommunens Begrundelse
Kommunen varslede påbuddet den 25. april 2018, idet de konstaterede en ændring i anvendelsen, der krævede landzonetilladelse. Kommunen henviste til et tidligere afslag fra november 2017 på en ansøgning om udstykning og indretning af 33 lejligheder. Påbuddet af 7. august 2018 krævede ophør med permanent beboelse, begrænsning til kortvarigt ophold (under 6 uger) og nedlæggelse af de syv lejligheder. Kommunen bemærkede, at der udover ejeren var 37 personer tilmeldt folkeregisteradresse på ejendommen, og at indretningen af de syv værelser (fire i et uudnyttet loftsrum og tre i spisestuen) var sket uden tilladelse og i strid med Planloven § 35, stk. 1. En landzonetilladelse fra 2003 til vandrehjemmet havde specifikt vilkår om, at tagetagen over spiserummet skulle forblive uudnyttet.
Klagerens Anbringender
Klageren anførte, at kommunen havde indgået en detaljeret lejeaftale for visitering af borgere til midlertidigt ophold, men at nogle borgere havde boet der i over et år. Dette, kombineret med kommunens betaling af depositum og husleje, havde skabt en berettiget forventning om, at der ikke var tidsmæssige begrænsninger for ophold, og at der forelå en begunstigende forvaltningsakt, som forhindrede udstedelse af påbuddet. Klageren hævdede desuden, at anvendelsen ikke stred mod grundlaget for etableringen som feriecenter, og at det ikke var kommercielt muligt at drive et feriecenter, hvorfor det fungerede som et vandrehjem. Klageren mente også, at Planklagenævnet tidligere havde afvist en klage på fejlagtigt grundlag.
Kommunens Svar
Slagelse Kommune fastholdt, at indretningen af de syv værelser krævede både landzone- og byggetilladelse. Kommunen erkendte, at socialafdelingen havde hjulpet borgere med husleje, men afviste, at dette skabte en berettiget forventning om lovlighed. Kommunen oplyste desuden, at de den 14. august 2018 havde modtaget en ansøgning om lovliggørelse af de syv værelser, og at der den 19. december 2018 var givet en lovliggørende landzonetilladelse hertil. Kommunen havde ikke udstedt påbud til lejerne.
Planklagenævnet har kompetence til at behandle retlige spørgsmål vedrørende kommunale afgørelser efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3 og kommunens tilsyn efter Planloven § 51, stk. 3. Nævnet vurderer, om påbuddet er gyldigt og overholder almindelige forvaltningsretlige grundsætninger som proportionalitetsprincippet og lighedsgrundsætningen. Nævnets prøvelse var begrænset til påbuddet og omfattede ikke den tidligere afgørelse om afslag på landzonetilladelse til 33 lejligheder.
Vurdering af Påbuddet
Et påbud skal varsles og partshøres i henhold til Forvaltningsloven § 19, og pligten til at berigtige et ulovligt forhold påhviler både ejer og bruger, jf. Planloven § 63, stk. 1.
Nedlæggelse af 7 lejligheder
Planklagenævnet fandt, at påbuddet om nedlæggelse af de syv lejligheder var uaktuelt. Dette skyldtes, at Slagelse Kommune den 19. december 2018 havde meddelt en lovliggørende landzonetilladelse til indretning af disse værelser.
Ophør med ulovlig anvendelse til permanent beboelse
Kommunen havde udstedt påbud til ejeren om ophør med permanent beboelse, men havde ikke varslet eller udstedt påbud til de faktiske brugere (lejerne) af ejendommen. Nævnet fastslog, at et lovliggørelsespåbud vedrørende ulovlig brug af en ejendom skal varsles og rettes til både ejeren og brugeren. Manglen på varsel og påbud til brugerne udgjorde en væsentlig mangel, som medførte, at påbuddet var ugyldigt.
Planklagenævnets Afgørelse
Planklagenævnet ophævede Slagelse Kommunes afgørelse af 7. august 2018 om ophør med at anvende vandrehjem til permanent beboelse og nedlæggelse af syv lejligheder på ejendommen [matrikel1], [adresse1]. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden seks måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.
Lignende afgørelser