Afvisning af klage over Viborg Kommunes afgørelse om ikke at udarbejde miljøvurdering for varmepumpe ved Tangeværket
Dato
6. september 2018
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøvurdering af konkrete projekter
Højdepunkt
Afvisning af klage over Viborg Kommunes afgørelse om ikke at udarbejde en miljøvurdering
Sagen omhandler en klage over Viborg Kommunes afgørelse om ikke at udarbejde en miljøvurdering af et projekt til etablering af en varmepumpe ved Tangeværket. Viborg Kommune traf afgørelsen den 22. maj 2018, og den blev offentliggjort på kommunens hjemmeside samme dag. Afgørelsen var en screeningsafgørelse truffet efter Miljøvurderingslovens § 21, og det fremgik af annoncen, at klagefristen var fire uger fra offentliggørelsen.
Den 20. juni 2018 indgav Ferskvandsfiskeriforeningen i Danmark (klager) en klage over screeningsafgørelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet via Klageportalen.
Klagerens anbringender
Klager anførte navnlig, at:
- den nye udbygning og anvendelse af de tidligere etablerede turbiner var en så stor nyetablering og ændring af det oprindelige formål, at en miljøvurdering var påkrævet.
- en VVM-redegørelse burde indeholde oplysninger om basisgrundlaget før etablering af dæmning og opstemning samt de allerede opståede skader på den oprindelige natur.
- projektets ændring af vandtemperaturen var en så væsentlig ændring af de naturlige forhold, at de nødvendige naturvurderinger skulle foretages.
Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFKN) afviste at realitetsbehandle klagen over Viborg Kommunes afgørelse om ikke at udarbejde en miljøvurdering af projektet ved Tangeværket.
Begrundelse for afvisning
MFKN konstaterede, at klagen ikke var indkommet rettidigt i henhold til Miljøvurderingslovens § 51, stk. 1, som fastsætter en klagefrist på fire uger fra afgørelsens meddelelse eller offentlige bekendtgørelse. Da afgørelsen blev offentliggjort den 22. maj 2018, udløb klagefristen den 19. juni 2018. Klagen blev dog først indgivet den 20. juni 2018, hvilket var én dag efter fristens udløb. Nævnet vurderede, at der ikke forelå særlige forhold, der kunne begrunde en fravigelse af den restriktive praksis for klagefrister, selv ved en kort overskridelse. Ved vurderingen indgik også hensynet til parter med modstående interesser, som kunne have indrettet sig på afgørelsen.
MFKN's afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Det blev dog bemærket, at kommunens afgørelse ville blive realitetsbehandlet på et senere tidspunkt, da fire andre klagere havde indgivet rettidige klager over samme afgørelse.
Lignende afgørelser