Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse og dispensation til aktivitetsplads i Tønder Kommune
Dato
9. januar 2019
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Tønder Kommunes landzonetilladelse til aktivitetsplads på
Tønder Kommune meddelte den 1. juni 2018 landzonetilladelse til etablering af en aktivitetsplads, ”Byens Torv”, på en ejendom i Sæd landsby. Den 18. juni 2018 traf kommunen desuden afgørelse om dispensation fra lokalplan nr. 9.76, Sæd landsby, til samme projekt.
En nabo klagede den 30. juni 2018 til Planklagenævnet over begge afgørelser. Klagen fokuserede primært på, at aktivitetspladsen ville være i strid med lokalplanens § 10.2 og ville påvirke landsbyens kultur- og naturmiljø negativt.
Ejendommen og lokalplanen
Ejendommen er beliggende inden for landsbyafgrænsningen af Sæd, som i kommuneplanen er udlagt til blandet bolig og erhverv og udpeget som kulturmiljø. Kommuneplanens retningslinje 5.2.1 for kulturmiljøer fastslår, at bevaringsinteresser ikke må tilsidesættes, og at nye anlæg ikke må forringe oplevelsen eller kvaliteten af bevaringsinteresserne.
Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. 9.76, Sæd landsby, hvis formål blandt andet er at bevare det særlige landsbymiljø. Lokalplanens § 10.2 er central for sagen og fastslår, at bygrønninger/fælleder skal bevares som åbne græsklædte arealer og ikke må bebygges med større bebyggelse eller tilplantes med større sammenhængende beplantning, der ændrer deres karakter. Arealerne kan fortsat anvendes til landbrugsformål eller som fællesareal for landsbyen. Det ansøgte areal er omfattet af denne bestemmelse.
Projektbeskrivelse
Projektet ”Byens Torv” omfatter etablering af:
- Tre shelters (4,41 x 3 m, højde 4,2 m)
- En toiletbygning (4,41 m²)
- Et skur (26 m²)
- En ca. 90 cm høj vold
- En bålplads
- En multibane
- Et 5 x 5 m skakbræt anlagt på jorden
- En petanque-bane
Bygningerne beklædes med ubehandlet lærketræ. Shelters og toiletbygning placeres, hvor der tidligere var bygninger, mens skuret placeres tæt på eksisterende bevoksning. Volden anlægges i et bugtet forløb, der omkranser skakbrættet og adskiller bålpladsen. Der planlægges desuden enkelte grupper af træer med 3-4 træer i hver gruppe.
Kommunens vurdering
Tønder Kommune begrundede landzonetilladelsen med, at aktivitetspladsen ikke stred mod landzonebestemmelsernes hensyn. Kommunen vurderede, at projektet med de valgte materialer ikke ville påvirke kulturmiljøet negativt, men derimod styrke de rekreative værdier. Vedrørende beskyttede arter under habitatdirektivets bilag IV vurderede kommunen, at projektet ikke ville medføre væsentlig negativ påvirkning.
Kommunen traf desuden afgørelse om dispensation fra lokalplanen, idet den vurderede, at parken var udformet som et fællesareal i overensstemmelse med lokalplanen. Selvom ikke al beplantning var placeret som foreskrevet, vurderede kommunen, at den spredte beplantning ingen indflydelse ville have på områdets karakter og derfor kunne godkendes, da randbeplantningen styrkes og derved fremstår tydeligere.
Klagerens og adressatens bemærkninger
Klageren fastholdt, at projektet var i strid med lokalplanens § 10.2, da arealet traditionelt havde været åbent græsklædt og fungerede som biotop. Klageren mente, at etableringen ville ødelægge landsbyens karakteristiske struktur og påvirke kultur- og naturmiljøet negativt.
Adressaten for afgørelsen anførte, at naturmaterialer var valgt for at integrere bygningerne i omgivelserne, og at marken ikke var en blomstereng, men tilgroet med eng-brandbæger. Adressaten fremhævede desuden projektets potentiale for turisme, især for cykelturister og i forbindelse med Sort Sol, og at shelters var udformet som stærekasser for at tiltrække turister.
Planklagenævnet har behandlet klagen over Tønder Kommunes afgørelser om landzonetilladelse og dispensation fra lokalplan nr. 9.76.
Planklagenævnets kompetence
Planklagenævnet er kompetent til at behandle kommunens afgørelser efter Planloven § 35, stk. 1 (landzone) og retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens afgørelser efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1 og Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Det er et retligt spørgsmål, om det ansøgte er i overensstemmelse med lokalplanen og dermed umiddelbart tilladt.
Vurdering af lokalplanens overholdelse
Nævnet fastslår, at lokalplanbestemmelser er bindende i henhold til Planloven § 18. Dispositioner, der er i overensstemmelse med lokalplanen, er umiddelbart tilladte, mens afvigelser kræver dispensation.
Planklagenævnet vurderede, at det ansøgte projekt ikke indebærer etablering af "større bebyggelse" eller "større sammenhængende beplantning" i strid med lokalplanens § 10.2. Nævnet lagde vægt på, at shelters og toiletbygning placeres, hvor der tidligere var bygninger, at skuret placeres tæt på eksisterende bevoksning, og at volden har en beskeden højde. Desuden er der kun tale om etablering af enkelte grupper af træer, hvilket betyder, at arealet fortsat vil fremstå som et åbent grønt areal. På denne baggrund konkluderede nævnet, at projektet ikke kræver dispensation fra lokalplanens § 10.2.
Vurdering af landzonetilladelsen
Nævnet gennemgik de generelle principper for landzonetilladelser, som har til formål at forhindre byspredning og beskytte landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn, jf. Planloven § 35, stk. 1. Jordvolde af et vist omfang anses for ændret anvendelse og kræver landzonetilladelse.
Planklagenævnet fandt, at det ansøgte projekt ikke strider mod de hensyn, der varetages med landzonebestemmelserne. Nævnet lagde vægt på, at ejendommen ligger inden for landsbyafgrænsningen, og at arealet ifølge lokalplanens § 10.2 kan anvendes til fællesareal. Vedrørende jordvolden blev det fremhævet, at den har en begrænset højde og er en integreret del af anlægget. Nævnet fandt heller ikke, at hensynet til bevarelse af landsbyens kulturmiljø eller naturmæssige hensyn talte afgørende imod projektet.
Afgørelse
Planklagenævnet stadfæster Tønder Kommunes afgørelse af 1. juni 2018 om landzonetilladelse til etablering af aktivitetsplads, ”Byens Torv”, på ejendommen. Nævnet ophæver kommunens afgørelse af 18. juni 2018 om dispensation, da etablering af den pågældende aktivitetsplads er umiddelbart tilladt i henhold til lokalplan nr. 9.76, Sæd landsby.
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.
Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.
Lignende afgørelser