Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse vedrørende klage over Furesø Kommunes lokalplan nr. 121-1 for boligbebyggelse i Sydlejren

Dato

15. juni 2020

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Furesø Kommunes endelige vedtagelse af lokalplan nr. 121-

Furesø Kommune vedtog den 20. december 2017 endeligt lokalplan nr. 121-1, Fire boligbebyggelser i Sydlejren på Flyvestationen. Lokalplanens formål er at udvikle Sydlejren til et attraktivt grønt byområde, der supplerer den eksisterende lokalplan nr. 121 fra 2016 med nærmere bestemmelser for udformningen af de østlige boligbebyggelser.

En beboer i naboområdet klagede den 13. marts 2018 til Planklagenævnet over kommunens afgørelse. Klagen vedrørte flere punkter, herunder:

Klagepunkter

  • Ændring af lokalplanforslaget: Klageren anførte, at lokalplanens § 7.1 var ændret fra "byggefelter" til "storparceller" uden fornyet høring, hvilket ifølge klageren kunne medføre lys- og indkigsgener for nabobeboere. Klageren fandt det desuden inkonsekvent, at § 6.2.1 stadig anvendte udtrykket "byggefelter".
  • Modstrid med eksisterende lokalplan: Klageren mente, at lokalplanen stred mod lokalplan nr. 64, som fastholder naturarealer med rekreativ værdi, med henvisning til lokalplan nr. 121-1's § 1.1, 4. afsnit.
  • Trafikgener: Klageren forventede øgede trafik-, støj-, luft- og lysgener for beboerne i V1 som følge af lokalplanens § 3.3, der tillader ikke-støjende erhverv og institutioner i bevaringsværdige bygninger.
  • Utilstrækkeligt antal parkeringspladser: Klageren anførte, at antallet af planlagte parkeringspladser i lokalplanens § 5.5 (mindst 2 P-pladser pr. bolig) var utilstrækkeligt, især efter byrådets beslutning om at etablere en daginstitution i området, og at det ikke matchede trafikanalyserne for lokalplan nr. 121 og 121-1.
  • Ulovlig vejbetjening: Klageren mente, at bestemmelsen i lokalplanens § 5.1 om vejbetjening via A1 var ulovlig, da en stor del af A1 ligger uden for lokalplanområdet, og der ikke var dokumentation for dialog med lodsejere.
  • Stier og veje uden for lokalplanområdet: Klageren anførte, at kort 5.c og 5.d samt illustrationsplanen i lokalplanen viste stier og veje på grundejerforeningens arealer uden forudgående dialog, herunder en forbindelsesvej mellem A1 og A2, som klageren mente stred mod lokalplan nr. 64.

Kommunen bemærkede, at ændringen i § 7.1 var en rettelse af en fejl, og at sammenhængen i planen tydeliggjorde, at det omhandlede storparceller. Kommunen afviste desuden, at der var overlap mellem lokalplan nr. 121-1 og lokalplan nr. 64, og at lokalplan nr. 121-1 kun havde retsvirkning inden for sit afgrænsede område. Vedrørende vejbetjening oplyste kommunen, at A1 var udlagt som hovedadgangsvej i kommuneplan 2009 og lokalplan nr. 121, og at dialog med berørte grundejere var i gang. Kommunen præciserede, at markeringer af stier og veje uden for lokalplanområdet på kortene alene var illustrative og ikke en del af lokalplanens retsvirkning.

Planklagenævnet har vurderet klagen over Furesø Kommunes endelige vedtagelse af lokalplan nr. 121-1. Nævnet kan alene tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Uenighed i planers indhold eller hensigtsmæssighed, såsom forventede trafikgener eller utilstrækkelige parkeringspladser, er ikke retlige spørgsmål og falder uden for nævnets kompetence.

Vurdering af ændring af lokalplanforslaget

Klageren anførte, at lokalplanens § 7.1 var ændret uden fornyet høring. Planklagenævnet fandt ikke, at ændringen var så omfattende, at der reelt var tale om et helt nyt planforslag, jf. Planloven § 27, stk. 2, 5. pkt.. Nævnet lagde vægt på, at lokalplanens hovedindhold var uændret. En eventuel inkonsekvens i § 6.2.1 medfører ikke ugyldighed af lokalplanen.

Vurdering af modstrid med eksisterende lokalplan

Nævnet bemærkede, at lokalplan nr. 121-1 alene har retsvirkning inden for sit afgrænsede område, og at der ikke er overlap med lokalplan nr. 64. Derfor kunne nævnet ikke give medhold i dette klagepunkt.

Vurdering af trafikgener og parkeringspladser

Planklagenævnet fastslog, at Planloven § 16 ikke stiller krav om, at en lokalplanredegørelse skal indeholde en vurdering af de typer af gener eller parkeringsforhold, som klageren henviste til. Klagerens tvivl om overholdelse af Planloven § 17 blev afvist, da denne bestemmelse vedrører foreløbige retsvirkninger af et lokalplanforslag og ikke gyldigheden af en vedtaget lokalplan.

Vurdering af vejbetjening

Klageren anførte, at bestemmelsen i lokalplanens § 5.1 om vejbetjening var ulovlig. Nævnet henviste til, at lokalplaner kan indeholde bestemmelser om vej- og stiforhold, jf. Planloven § 15, stk. 2, nr. 4. Nævnet fandt, at § 5.1 alene fastsætter vejadgangen til lokalplanområdet og ikke udlægger nye veje eller tillægger vejrettigheder. Bestemmelsen blev derfor ikke anset for ulovlig.

Vurdering af stier og veje uden for lokalplanområdet

Planklagenævnet bemærkede, at lokalplanen kun har retsvirkning inden for det afgrænsede lokalplanområde, jf. § 2 og kort 1. Markeringer af eventuelle fremtidige stiforbindelser eller ikke-planlagte vejforbindelser uden for lokalplanområdet på kortene har ingen betydning for lokalplanens gyldighed.

Afgørelse

Planklagenævnet kan ikke give medhold i klagen over Furesø Kommunes afgørelse af 20. december 2017 om endelig vedtagelse af lokalplan nr. 121-1. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3.

Lignende afgørelser