Afslag på statusændring af sommerhuse til helårsboliger i fredet landzone
Dato
2. oktober 2020
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Furesø Kommunes afslag på landzonetilladelse til statusændring
Sagen omhandler Furesø Kommunes afslag på en ansøgning om landzonetilladelse til at ændre status for to ejendomme fra sommerhus til helårsbeboelse. Ejendommene er beliggende i landzone i Stavnsholtkilen, et fredet område udpeget som værdifuldt landskab.
Kommunens afgørelse
Furesø Kommune meddelte afslag den 12. juni 2017. Kommunen lagde vægt på beskyttelsen af områdets natur- og landskabsværdier og vurderede, at en tilladelse til helårsbeboelse ville medføre en uønsket påvirkning af områdets karakter. Der blev også henvist til, at en tilladelse kunne skabe præcedens for de øvrige 11 sommerhuse i området.
Klagerens synspunkter
Klageren anførte, at kommunens afgørelse var baseret på en retsvildfarelse ved at sidestille fritidshuse i landzone med sommerhuse i sommerhusområder. Klageren mente desuden, at kommunen ikke havde foretaget en konkret vurdering af den faktiske påvirkning, og at der var tale om myndighedspassivitet, da ejendommene i en årrække havde været anvendt til helårsbeboelse uden påtale fra kommunen.
Planklagenævnet stadfæster Furesø Kommunes afgørelse. Det betyder, at afslaget på landzonetilladelse til statusændring fra sommerhus til helårsbeboelse fortsat gælder.
Vurdering af myndighedspassivitet
Nævnet fandt ikke, at kommunen havde udvist myndighedspassivitet. Kommunen reagerede, da den fik kendskab til den mulige ulovlige helårsbeboelse. Nævnet bemærkede, at en tilmelding til folkeregisteret på en adresse ikke i sig selv forpligter kommunen til at undersøge, om brugen er i overensstemmelse med Planlovens § 51 om tilsyn.
Nævnets vurdering af landzonetilladelse
Planklagenævnet vurderede, at en statusændring til helårsbolig kræver en landzonetilladelse efter Planloven § 35, stk. 1. Nævnet fandt, at landskabelige og planlægningsmæssige hensyn talte afgørende imod en tilladelse.
Nævnet lagde afgørende vægt på følgende forhold:
- Beliggenhed: Ejendommene ligger i et særligt beskyttet og sårbart område, der er fredet og udpeget som værdifuldt landskab.
- Præcedens: En tilladelse ville skabe en betydelig risiko for præcedens for de øvrige sommerhuse i enklaven.
- Udvidelsesmuligheder: En statusændring til helårsbolig ville give ret til at udvide boligarealet betydeligt. Ifølge fredningsbestemmelserne kan helårsboliger udvides op til 250 m² uden særskilt godkendelse, hvilket er en markant forøgelse fra de nuværende 75 m² og 112 m². En sådan udvidelse ville have en væsentlig landskabelig påvirkning.
Nævnet konkluderede, at hensynet til at udnytte eksisterende bygninger ikke kunne veje tungere end de tungtvejende landskabelige og planlægningsmæssige interesser i at friholde det åbne land for yderligere byudvikling.
Lignende afgørelser