Command Palette

Search for a command to run...

Klage over tilladelse til fortsat indvinding af råstoffer - vilkår om forbud mod gødning og pesticider

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage over Region Nordjyllands afgørelse af 18. september 2017, som gav tilladelse til fortsat erhvervsmæssig indvinding af råstoffer på flere matrikler i Bradsted By, Veggerby, Rebild Kommune. Klagen vedrørte specifikt et nyt vilkår om, at der på det efterbehandlede areal ikke må anvendes gødning og pesticider/sprøjtemidler.

Sagens baggrund

Den oprindelige indvindingstilladelse blev meddelt af Nordjyllands Amtsråd den 20. december 2005 i medfør af Råstoflovens § 7, stk. 1 og Råstoflovens § 10. Tilladelsen var gældende frem til 20. december 2035 og indeholdt en bestemmelse om, at vilkårene skulle tages op til vurdering efter henholdsvis 10 og 20 år. Området var på daværende tidspunkt udpeget som et område med drikkevandsinteresser, og det fremgik af tilladelsen, at arealet skulle efterbehandles til landbrugsjord.

Ændring af vilkår

Efter 10-års revurderingen i 2017 tilføjede Region Nordjylland et nyt vilkår til den eksisterende råstoftilladelse. Dette vilkår fastslog, at efterbehandling skulle ske til landbrug og/eller naturformål, herunder skov og rekreative områder, og at der ikke måtte anvendes gødning og pesticider/sprøjtemidler på det efterbehandlede areal. Samtidig udgik det oprindelige vilkår om, at området skulle efterbehandles til landbrugsjord.

Regionens begrundelse for ændringen var, at Miljøstyrelsen havde foretaget nye kortlægninger i området, som nu var udpeget som et Område med Særlige Drikkevandsinteresser (OSD-område). Desuden viste genberegninger af indvindingsoplande, at to vandværkers indvindingsoplande nu lå ind over en del af arealet. Regionen henviste til Region Nordjyllands Råstofplan 2016, som forudsætter, at efterbehandlede arealer i graveområdet Bradsted som udgangspunkt ikke må sprøjtes, gødskes eller på anden måde udsættes for forurening, der kan påvirke grundvandet.

Klagerens argumenter

Klageren anførte, at det nye vilkår ville reducere værdien af arealet betydeligt, med et forventet værditab på ca. 1,5 mio. kr. for de allerede indvundne arealer og ca. 5,5 mio. kr. for det samlede retablerede areal. Klageren mente, at regionen havde pligt til at kompensere for dette tab.

Klageren argumenterede desuden for, at der ikke var proportionalitet mellem tabet og risikoen for grundvandsforurening, da:

  • Der kun indvindes over grundvandsspejlet.
  • Der hverken fjernes muldjord eller moræneler fra arealerne.
  • Der både før og efter indvinding vil være betydelige lag af muldjord og moræneler, som beskytter drikkevandet.

Endelig fremhævede klageren den jordbrugsmæssige interesse og behovet for landbrugsjord af høj kvalitet.

Regionens bemærkninger

Region Nordjylland fastholdt, at revurderingen af vilkårene hvert 10. år var en del af den oprindelige tilladelse, og at regionen havde både ret og pligt til at vurdere, om vilkårene skulle ændres på baggrund af ændrede miljømæssige vurderinger. Regionen bemærkede, at ændring af en afgørelse som følge af ændrede miljømæssige vurderinger ikke medfører erstatningsansvar, men at krav på ekspropriationserstatning ikke forudsætter en ukorrekt afgørelse.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har ikke givet medhold i klagen over Region Nordjyllands afgørelse om tilladelse til fortsat indvinding af råstoffer. Nævnet har begrænset sin prøvelse til varigheden af indvindingstilladelsen af 20. december 2005 og det påklagede delvilkår om forbud mod gødning og pesticider. Spørgsmål om erstatningsretlige forhold blev ikke behandlet, da dette henhører under domstolene.

Varigheden af indvindingstilladelsen

Nævnet vurderede, at indvindingstilladelsen af 20. december 2005, som blev givet for en periode på mere end 10 år, ikke var udstedt med manglende hjemmel. Dette skyldes, at Råstoflovens § 9, stk. 1 åbner mulighed for at give tilladelser for længere perioder i særlige tilfælde. Selvom der ikke var en konkret begrundelse i den oprindelige tilladelse for, hvorfor det var et "særligt tilfælde", anså nævnet tilladelsen for gyldig, da den var udnyttet af indvinderen.

Vilkår om gødning og pesticider

Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte regionens vurderinger vedrørende det påklagede vilkår om forbud mod gødning og pesticider på det efterbehandlede areal. Nævnet lagde vægt på, at:

  • Vilkårene for tilladelsen skulle revurderes efter 10 år.
  • Arealet efterfølgende er udpeget som et Område med Særlige Drikkevandsinteresser (OSD-område).
  • Miljøstyrelsens genberegning af indvindingsoplande viste, at indvindingsoplande for to vandværker nu overlapper en del af arealet.
  • Region Nordjyllands Råstofplan 2016 forudsætter, at efterbehandlede arealer i graveområdet Bradsted som udgangspunkt ikke må sprøjtes, gødskes eller på anden måde udsættes for forurening, der kan påvirke grundvandet.

Nævnet bemærkede, at regionen ved fastsættelse af vilkår i tilladelser meddelt efter Råstoflovens § 7 er forpligtet til at foretage en hensynsafvejning efter Råstoflovens § 3, hvor vandforsyningsinteresser skal indgå. Det følger af nævnets praksis, at der efter Råstoflovens § 10, stk. 1 og Råstoflovens § 10, stk. 3, kan fastsættes ethvert vilkår til varetagelse af de i Råstoflovens § 3 nævnte hensyn, herunder hensynet til vandindvindingsinteresser.

Som følge af afgørelsen tilbagebetales det indbetalte klagegebyr ikke, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 2.

Lignende afgørelser