Command Palette

Search for a command to run...

Landsskatteretten: Beskatning af fri sommerbolig, fri bil og maskeret udbytte – sag om hovedaktionærs rådighed

Dato

3. august 2021

Hoved Emner

Personskat, virksomhedsskat, aktionærer og selskaber samt ejendomsavancebeskatning

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Hovedaktionær, Maskeret udbytte, Fri bil, Fri sommerbolig, Armslængdeprincip, Rådighedsbeskatning, Kommissionsaftale

Sagen omhandlede en hovedaktionær og direktør i [virksomhed1] A/S, hvis skattepligtige indkomst for indkomstårene 2013-2015 var forhøjet af Skattestyrelsen. Forhøjelserne vedrørte beskatning af værdi af fri sommerbolig, yderligere værdi af fri bil og maskeret udbytte. Klageren bestred alle forhøjelser.

Landsskatterettens afgørelse resulterede i følgende ændringer:

KlagepunktSkattestyrelsens afgørelseKlagerens opfattelseLandsskatterettens afgørelse
Indkomståret 2013
Beskatning af værdi af fri sommerbolig142.125 kr.0 kr.0 kr.
Beskatning af yderligere værdi af fri bil20.097 kr.0 kr.0 kr.
Indkomståret 2014
Beskatning af værdi af fri sommerbolig120.375 kr.0 kr.0 kr.
Beskatning af yderligere værdi af fri bil162.028 kr.0 kr.0 kr.
Beskatning af maskeret udbytte550.000 kr.0 kr.250.000 kr.
Indkomståret 2015
Beskatning af værdi af fri sommerbolig59.250 kr.0 kr.0 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren var eneaktionær og direktør i [virksomhed1] A/S, hvis formål blandt andet var handel med ejendomme og investeringsprojekter. Selskabet ejede fire sommerboliger i [by1] fra 2013 til 2015 og 50% af en femte i 2013. Sommerboligerne var delvist udlejet via et bureau, men nogle perioder var ejerreserveret, især om vinteren.

Selskabet ejede også en Audi SQ5 og en Audi TTRS. Audi TTRS blev anskaffet i marts 2012 for 1.600.000 kr. og solgt til klageren den 15. maj 2014 for 600.000 kr. Fra december 2013 til maj 2014 var bilen i kommission hos [virksomhed3] ApS med henblik på salg, og det fremgik af aftalen, at selskabet ikke havde råderet over bilen. Bilen var dog ikke afmeldt i Motorregistret, og nummerpladerne var ikke afleveret. Klageren solgte senere bilen til [virksomhed3] ApS for 575.000 kr. i december 2015, hvorefter [virksomhed3] ApS eksporterede den for 850.000 kr. i februar 2016. En syns- og skønsrapport vurderede bilens handelsværdi den 15. maj 2014 til mellem 850.000 kr. (handel mellem to ikke-bilforhandlere, uklargjort) og 1.050.000 kr. (handel mellem bilforhandler og ikke-bilforhandler, klargjort).

Skattestyrelsens afgørelse og begrundelse

Skattestyrelsen forhøjede klagerens indkomst med værdien af fri sommerbolig, fri bil og maskeret udbytte. For sommerboligerne henviste styrelsen til Ligningsloven § 16, stk. 5 og argumenterede, at klageren som eneaktionær havde rådighed over boligerne i de perioder, de ikke var udlejet til tredjemand. For den frie bil fastholdt styrelsen beskatning i henhold til Ligningsloven § 16, stk. 4, da kommissionsaftalen ikke blev anset for tilstrækkelig til at afskære rådigheden, især da bilen ikke var afmeldt i Motorregistret, og nummerpladerne ikke var afleveret. Vedrørende maskeret udbytte anså styrelsen salget af Audi TTRS fra selskabet til klageren for at være sket under markedspris, jf. Ligningsloven § 2, stk. 1, og fastsatte den maskerede udbytte til 550.000 kr. baseret på en skønnet markedspris på 1.150.000 kr.

Klagerens opfattelse og begrundelse

Klageren nedlagde påstand om, at der ikke skulle ske beskatning på nogen af punkterne. Vedrørende sommerboligerne argumenterede klageren, at de var rene investeringsobjekter for selskabet, og at formodningsreglen i Ligningsloven § 16, stk. 5 derfor var afkræftet. For den frie bil fastholdt klageren, at den indgåede kommissionsaftale effektivt afskar rådigheden over Audi TTRS i perioden fra december 2013 til juli 2014, og at manglende afmelding i Motorregistret ikke alene kunne begrunde beskatning. Vedrørende maskeret udbytte anførte klageren, at salgsprisen på 600.000 kr. var i overensstemmelse med markedsprisen, understøttet af en indhentet vurderingsrapport og det efterfølgende salg til en uafhængig tredjepart. Klageren bestred Skattestyrelsens beregning og henviste til skønsrapporten, der angav en lavere markedspris for en handel mellem to ikke-bilforhandlere.

Landsskatterettens afgørelse

Beskatning af værdi af fri sommerbolig

Landsskatteretten fandt efter en samlet konkret vurdering, at erhvervelsen af sommerboligerne var sket i selskabets interesse og ikke havde været stillet til rådighed for klagerens private brug. Retten lagde særlig vægt på:

  • Klagerens repræsentants forklaring om, at selskabet erhvervede sommerboligerne som investeringsobjekter med henblik på senere salg.
  • Oplysningerne om selskabets formål, som blandt andet er investeringsprojekter og handel med ejendomme.
  • Det forhold, at der var tale om fem sommerboliger på samme vej, hvilket i sig selv taler for, at formodningsreglen i Ligningsloven § 16, stk. 5 er afkræftet.

Det kunne ikke føre til et andet resultat, at sommerboligerne i perioder havde stået som ejerreserveret ifølge udlejningskalender, idet der blev lagt vægt på, at det efter det oplyste kunne skyldes andre forhold end reel reservering til ejers private benyttelse. Dette var særligt henset til, at det hovedsageligt var vintermånederne, hvor der var sket ejerreservering, hvilket efter det oplyste fra [virksomhed2] kunne skyldes omkostninger i forbindelse med opvarmning, snerydning mv. Erhvervelsen af sommerboligerne blev anset for at være sket som led i driften af selskabet og havde som følge heraf karakter af driftsaktiver. Under disse omstændigheder kunne det ikke antages, at klageren havde rådighed over sommerboligerne. Skattestyrelsens afgørelse blev herefter ændret for værdi af fri sommerbolig.

Beskatning af værdi af fri bil

Landsskatteretten traf afgørelse efter stemmeflertallet. To retsmedlemmer fandt, at klageren var blevet effektivt afskåret fra at benytte bilen Audi TTRS i perioden fra kommissionsaftalens indgåelse den 1. december 2013 til salg den 1. juli 2014. De lagde vægt på, at råderetten civilretligt var overgået til kommissionæren ved kommissionsaftalen, og at dette blev bestyrket af oplysningerne om bilens kørte kilometer i perioden. Retsformanden fandt derimod, at klageren ikke havde været effektivt afskåret fra at benytte bilen, primært fordi bilen ikke var afmeldt i Motorregistret, og nummerpladerne ikke var afleveret til Skattestyrelsen, jf. SKM2009.292.SR, SKM2014.182.ØLR og SKM2014.520.ØLR. Retsformanden mente, at en kommissionsaftale ikke tillægges særlig betydning ved vurdering af rådigheden, jf. f.eks. SKM2016.232.ØLR. Da afgørelsen blev truffet efter stemmeflertallet, blev Skattestyrelsens afgørelse ændret for værdi af fri bil.

Beskatning af maskeret udbytte

Landsskatteretten fastsatte handelsprisen for Audi TTRS mellem uafhængige parter til 850.000 kr. på overdragelsestidspunktet den 15. maj 2014. Retten lagde vægt på skønsrapporten, som estimerede salgsprisen ved en handel mellem to ikke-bilforhandlere til 850.000 kr., hvor bilen ikke var klargjort. Prisforskellen på 200.000 kr. mellem en klargjort bil solgt af en forhandler og en ikke-klargjort bil solgt mellem private blev begrundet med manglende reklamationsret og klargøring. Differencen mellem den beregnede handelspris på 850.000 kr. og den faktiske salgspris på 600.000 kr. udgjorde 250.000 kr., der herefter blev beskattet som maskeret udbytte i henhold til Ligningsloven § 16a, stk. 1. Skattestyrelsens afgørelse blev herefter ændret for maskeret udbytte.

Lignende afgørelser