Command Palette

Search for a command to run...

Landsskatteretten: Ugyldig skatteansættelse grundet overskredet varslingsfrist – Ligningslovens § 33 A

Dato

7. december 2021

Hoved Emner

Udenlandsk indkomst

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Lempelse, Ligningslovens § 33A, 42-dages regel, Skatteforvaltningsloven § 26, Varslingsfrist, Ugyldighed, Dokumentationskrav, Udenlandsk lønindkomst

Sagen omhandler SKATs ændring af en maskinmesters årsopgørelse for indkomståret 2014, hvor retten til lempelse af udenlandsk lønindkomst efter Ligningsloven § 33a, stk. 1 blev begrænset. Klageren, der er fuldt skattepligtig til Danmark, havde selvangivet fuld lempelse for sin udenlandske indkomst, men SKAT mente, at betingelserne for lempelse kun var opfyldt i en del af året. Klagerens repræsentant gjorde gældende, at klageren opfyldte alle betingelser for lempelse, og subsidiært, at SKATs afgørelse var ugyldig, da varslingsfristen i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1, 1. pkt. ikke var overholdt.

Faktiske oplysninger

Klageren, en maskinmester, har siden 2005 boet i Danmark og arbejdet på lystyachts i udlandet. Han er fuldt skattepligtig til Danmark af sin udenlandske indkomst, jf. Kildeskatteloven § 1, stk. 1, nr. 1 og Statsskatteloven § 4. Sagen drejede sig om, hvorvidt klageren overholdt 42-dages reglen for ophold i Danmark inden for enhver afsluttet 6-måneders periode, som er en betingelse for lempelse efter Ligningsloven § 33a, stk. 1. Klageren fremlagde søfartsbog, flybilletter og kontoudtog som dokumentation for sine ophold i udlandet og Danmark. SKAT anførte, at der var perioder med manglende dokumentation for ophold i udlandet, især når klageren ikke var påmønstret et skib, og at der ikke var foretaget hævninger eller køb i fysiske butikker i udlandet i disse perioder.

SKATs afgørelse

SKAT ændrede klagerens årsopgørelse for 2014, så lempelse efter Ligningsloven § 33a kun blev godkendt for perioden 1. januar til 20. april 2014. SKAT begrundede dette med, at klageren ikke havde dokumenteret tilstrækkeligt ophold i udlandet i perioderne 24. april – 19. maj 2014 og 20. august – 26. oktober 2014. SKAT mente, at klageren havde opholdt sig i Danmark i disse perioder, hvilket medførte, at 42-dages reglen blev overskredet den 2. maj 2014, og udlandsopholdet dermed blev afbrudt fra den 20. april 2014. SKAT opgjorde den lempelsesberettigede lønindkomst for den godkendte periode til 176.427 kr. og den ikke-lempelsesberettigede lønindkomst til 478.484 kr.

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant fastholdt, at klageren var berettiget til fuld lempelse for hele sin udenlandske lønindkomst i 2014, da han aldrig havde opholdt sig i Danmark i mere end 42 dage i nogen 6-måneders periode. Repræsentanten fremlagde detaljerede rejseplaner og dokumentation for at modbevise SKATs antagelser om ophold i Danmark. Subsidiært gjorde repræsentanten gældende, at SKATs afgørelse var ugyldig, da varslingsfristen i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1, 1. pkt. ikke var overholdt. Agterskrivelsen, dateret 1. maj 2018, var ifølge poststemplet først afsendt den 2. maj 2018. Repræsentanten henviste til tidligere Landsskatteretskendelser, der fastslår, at SKAT har risikoen for, at post afsendes rettidigt, uanset aftaler med postvæsenet.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten behandlede sagen i to hoveddele: den materielle vurdering af lempelse efter Ligningsloven § 33a, stk. 1 og den formelle vurdering af varslingsfristens overholdelse efter Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1.

Materiel vurdering (Ligningsloven § 33A)

Retten fandt, i overensstemmelse med SKATs afgørelse, at klageren havde opfyldt betingelserne i Ligningsloven § 33a, stk. 1 i perioden frem til hjemrejsen den 20. april 2014. Dette skyldes, at et udlandsophold anses for afbrudt, hvis klageren har opholdt sig i Danmark i mere end 42 dage inden for enhver afsluttet 6-måneders periode, jf. SKM2003.209.HR.

Landsskatteretten bemærkede, at der var fremlagt rejsebilag for flere perioder, men sparsommelig dokumentation for det mellemliggende ophold i udlandet. Specifikt for perioden fra den 24. april til den 20. maj 2014, hvor klageren angiveligt holdt ferie i udlandet, var der ingen yderligere dokumentation for opholdet, og ingen betalinger fremgik af klagerens betalingskort. Ligeledes for perioden fra den 19. august til den 26. oktober 2014, hvor klageren angiveligt deltog i møder og holdt ferie i Monaco/Sydfrankrig, manglede tilstrækkelig dokumentation for opholdet i udlandet.

Retten konkluderede, at klageren ikke i tilstrækkelig grad havde dokumenteret, at han udelukkende havde opholdt sig uden for Danmark i de omtalte perioder. Derfor blev udlandsopholdet anset for afbrudt ved klagerens hjemrejse den 20. april 2014. Et nyt arbejdsophold med lempelse kunne tidligst påbegyndes den 3. november 2014.

Formel vurdering (Skatteforvaltningsloven § 26)

Landsskatteretten fastslog, at varsel om ændring af en skatteansættelse for indkomståret 2014 skulle være afsendt senest den 1. maj 2018, jf. Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1, 1. pkt.. Det afgørende er, at forslaget er afsendt inden varslingsfristens udløb, og SKAT har bevisbyrden herfor.

Selvom SKAT oplyste at have overdraget brevene til PostNord den 1. maj 2018 og fremlagde en kvitteringsliste dateret samme dag, fremgik det af poststemplerne på kuverterne, at agterskrivelserne først var afsendt den 2. maj 2018. Retten henviste til Den juridiske vejledning, afsnit A.A.8.2.1.1.1, som angiver, at et brev skal være frankeret med den korrekte afsendelsesdato, og at poststemplet er afgørende.

Landsskatteretten fandt, at SKAT ikke havde løftet bevisbyrden for, at forslaget var afsendt rettidigt. Da varslingsfristen i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1, 1. pkt. ikke var overholdt, annullerede Landsskatteretten SKATs afgørelse om ændring af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2014.

Lignende afgørelser