Landsskatteretten: Afgift ved ophævelse af livsvarig livrente – Opfyldelse af betingelser i pensionsbeskatningsloven
Dato
26. februar 2019
Hoved Emner
Pensionsafgift
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Livsvarig livrente, Pensionsafgift, Arbejdsgiveradministreret pension, Privattegnet pension, Tilbagekøb af pension, Pensionsbeskatningsloven, Beløbsgrænse
Sagen omhandler en klagers anmodning om at ophæve en livsvarig livrente til en afgift på 40 %, hvilket SKAT havde afvist og i stedet opkrævet 60 % i afgift. Klageren havde en livsvarig livrente, der oprindeligt var arbejdsgiverindbetalt, oprettet i 1998. Efter klagerens fratrædelse i 2004 blev ordningen præmiefri, og [finans1] omklassificerede den til en privat ordning af systemtekniske årsager, uden at der blev udarbejdet en ny police eller mulighed for private indbetalinger.
I 2015 flyttede klager pensionsordningen til [virksomhed1] via en Pensionsbeskatningsloven § 41-overførsel. Ved denne overførsel blev der fejlagtigt afkrydset i feltet for "privat ordning", hvilket [virksomhed2] senere erkendte var en fejl.
SKATs afgørelse
SKAT afviste klagerens anmodning om 40 % afgift med den begrundelse, at ordningen var blevet en privattegnet pensionsordning. SKAT henviste til Pensionsbeskatningsloven § 29, stk. 1, som fastsætter en afgift på 60 % ved engangsudbetaling af privattegnede pensionsordninger. SKAT lagde vægt på, at ordningen havde været indberettet som privat siden 2004, og at klager havde underskrevet et dokument, hvor "privat ordning" var afkrydset.
Under klagebehandlingen anerkendte Skattestyrelsen dog en nyere Landsskatteretskendelse (LSR 15-2263363) fra 25. juni 2018. Denne kendelse fastslog, at en pensionsordning, der er oprettet som led i et ansættelsesforhold, fortsat betragtes som en arbejdsgiverordning, selvom arbejdsgiverindbetalinger er indstillet, og forsikringstager selv foretager indbetalinger, såfremt aftalegrundlaget ikke er ændret. Skattestyrelsen erkendte, at deres afgørelse ikke var i overensstemmelse med denne praksis, og at de ikke havde taget stilling til, om ordningens størrelse opfyldte betingelserne for ophævelse efter Pensionsbeskatningsloven § 29, stk. 3.
Klagerens argumenter
Klageren nedlagde påstand om ophævelse til 40 % afgift og anførte følgende hovedpunkter:
- De løbende ydelser oversteg ikke grundbeløbet på 10.400 kr. årligt (de udgjorde under 6.000 kr. årligt).
- Ordningen var etableret som led i et ansættelsesforhold i 1998, hvilket var bekræftet af [finans1]. Der havde aldrig været indbetalt privat på ordningen.
- Klageren var 66 år gammel og opfyldte dermed alderskriterierne.
- Omklassificeringen til privat ordning af [finans1] i 2004 var af systemtekniske årsager, og klageren var ikke orienteret herom eller havde modtaget en ny police.
- Fejlafrydsningen af "privat ordning" ved overførslen til [virksomhed1] kunne ikke lægges klageren til last.
- Der var tale om en flytning af en bestående ordning, ikke en ny ordning, og alle indbetalinger var arbejdsgiverrelaterede.
- Klageren understregede, at den omhandlede ordning var separat fra en anden, større livrente fra 1972, og at afgiftskravet relaterede sig til den enkelte ordning.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten tog stilling til, hvorvidt klager opfyldte betingelserne i Pensionsbeskatningsloven § 29, stk. 3 og Pensionsbeskatningsloven § 29, stk. 4 for at få ophævet sin livsvarige livrente til en afgift på 40 %.
Retten fandt, at klager opfyldte betingelserne i Pensionsbeskatningsloven § 1a, stk. 2, da klager er født i 1951 og dermed havde nået pensionsudbetalingsalderen. Endvidere var pensionsordningen omfattet af bestemmelserne i Pensionsbeskatningsloven § 2, nr. 4.
Det blev lagt til grund, at pensionsordningen oprindeligt var en arbejdsgiverindbetalt ordning. Selvom den af systemtekniske årsager blev ændret til en individuel ordning hos [finans1], fremgik det af skrivelse fra [finans1] dateret 28. juni 2018, at der ikke havde været mulighed for at indbetale privat på ordningen. På denne baggrund fandt retten, at den livsvarige livrente fortsat skulle betragtes som oprettet som led i et ansættelsesforhold.
Endelig fremgik det af en skrivelse fra [virksomhed1] dateret 22. december 2016, at den månedlige udbetaling pr. 1. april 2017 ville udgøre 476,10 kr., svarende til en årlig udbetaling på 5.712,20 kr. Dette beløb lå under grundbeløbet på 9.700 kr. (2010-niveau), som i 2018 var 10.700 kr. årligt.
På baggrund af ovenstående vurderede Landsskatteretten, at klager opfyldte alle betingelserne i Pensionsbeskatningsloven § 29, stk. 3 og Pensionsbeskatningsloven § 29, stk. 4.
Landsskatteretten ændrede herefter SKATs afgørelse og gav klager medhold i den nedlagte påstand om ophævelse af livsvarig livrente til 40 % i afgift.
Lignende afgørelser