Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af bortfald af kontanthjælp efter 225-timersreglen - beregning af forlængelse ved sygdom

Dato

23. juni 2018

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Aktivloven

Emner

Udskydelse af bortfaldsdato, sygdom, Kontanthjælp, Uddannelseshjælp, 225-timersreglen, Integrationsydelse, Beregning af forlængelse

En borger klagede over X Kommunes afgørelse om bortfald af kontanthjælp fra 1. december 2017 som følge af 225-timersreglen. Kommunen havde oprindeligt fastsat borgerens 225-timersperiode til 1. november 2016 til 31. oktober 2017, med en bortfaldsdato den 1. november 2017.

Borgeren modtog den 10. august 2017 besked om, at bortfaldsdatoen var udskudt til 1. december 2017 på baggrund af 14 sygedage i perioden 2. januar 2017 til 14. juni 2017. Dette ændrede 225-timersperioden til 1. november 2016 til 14. november 2017. Borgeren havde dog yderligere én sygedag den 11. september 2017, hvilket forlængede perioden til 1. november 2016 til 15. november 2017.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg stadfæstede X Kommunes afgørelse om, at borgerens kontanthjælp skulle bortfalde fra den 1. december 2017.

Begrundelse for afgørelsen

Ankestyrelsen vurderede, at den periode, hvor borgeren skulle have arbejdet 225 timer, skulle forlænges yderligere på grund af den ekstra sygedag den 11. september 2017. Denne forlængelse medførte dog ikke en ændret bortfaldsdato.

  • Den oprindelige bortfaldsdato var 1. november 2017, baseret på en 225-timersperiode fra 1. november 2016 til 31. oktober 2017.
  • Efter 14 sygedage blev bortfaldsdatoen udskudt til 1. december 2017, og 225-timersperioden blev ændret til 1. november 2016 til 14. november 2017.
  • Den yderligere sygedag den 11. september 2017 forlængede perioden med én dag til 1. november 2016 til 15. november 2017.
  • Da bortfaldsdatoen fastsættes til den 1. i måneden efter udløbet af 225-timersperioden, medførte udløbet den 15. november 2017 fortsat en bortfaldsdato den 1. december 2017.

Afgørelsen er truffet i henhold til reglerne i Aktivloven § 13 f, stk. 1, Aktivloven § 13 f, stk. 2 og Aktivloven § 13 f, stk. 12 om udnyttelse af arbejdsmuligheder og forlængelsesgrunde. Desuden er Aktivloven § 26, stk. 10 om tidspunktet for beregningen relevant. Kommunens varsling om udskydelse af bortfaldsdatoen er reguleret af Bekendtgørelse om kommunernes pligt til varsling, vejledning mv. af modtagere af integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp, hvis hjælp kan bortfalde eller blive nedsat som følge af 225-timersreglen § 6.

Lignende afgørelser