Command Palette

Search for a command to run...

Huslejenævnet godkender delvist udlejers istandsættelseskrav ved fraflytning – fradrag for manglende reklamation af rengøring

Sagsnr

169-109873

Dato

11. december 2024

Eksterne links

Læs hele sagen

Kommune

Høje-taastrup

Medhold

SHARED

Besigtigelse

Ikke afholdt

Sagen omhandler en tvist mellem en udlejer og en lejer vedrørende udlejers krav om istandsættelse af lejemålet ved lejers fraflytning. Udlejer fremsatte krav om dækning af udgifter til malerarbejde, gulvarbejde og rengøring.

Udlejers krav og dokumentation

Udlejer dokumenterede sit krav med fremsendt billedmateriale, der angiveligt viste mærker på vægge, døre og paneler, ridser på gulve samt behov for rengøring i flere rum. Udlejer henviste desuden til fraflytningsrapporten, hvor der var anført "R" (Repareres for lejers regning) vedrørende køkkenskabe, haner, komfur, emhætte, WC-skål, sæde, greb, cisterne, fliser, spejl og hylde. Udlejer krævede specifikt kr. 1.684,38 for "Rengøring ved fraflytning" i sin flytteopgørelse.

Huslejenævnets undersøgelse af rengøringskravet

Huslejenævnet bemærkede, at selvom fraflytningsrapporten anvendte betegnelsen "R" for reparationer, var der en særskilt betegnelse "RG" for "Rengøres for lejers regning", som ikke var anvendt for det fremsatte rengøringskrav. Nævnet fandt, at rengøringsudgiften, som den var formuleret, ikke syntes at vedrøre rengøring efter håndværkere, og der var heller ingen bemærkning herom i fraflytningsrapporten. Dette rejste spørgsmål om, hvorvidt udlejer havde reklameret korrekt for rengøringsudgiften i henhold til gældende regler.

Huslejenævnet godkendte udlejers istandsættelseskrav med et fradrag for udgiften til rengøring ved fraflytning, som udgjorde kr. 1.684,38. Afgørelsen var således delt.

Begrundelse for fradrag af rengøringsudgift

Huslejenævnet fandt, at udlejer ikke havde reklameret tilstrækkeligt over rengøring ved fraflytning. Da udgiften til rengøring ikke var medtaget korrekt i fraflytningsrapporten, kunne den ikke gøres gældende over for lejer. Dette blev afgjort med henvisning til Lejeloven § 187, stk. 2, 2. pkt., som fastslår, at udgifter til istandsættelse, der ikke er medtaget i fraflytningsrapporten, er lejeren uvedkommende.

Godkendelse af øvrige istandsættelseskrav

Nævnet godkendte de resterende dele af udlejers istandsættelseskrav vedrørende maler- og gulvarbejde. Huslejenævnet lagde vægt på, at der forelå både en indflytningsrapport og en udflytningsrapport, som klart dokumenterede et behov for istandsættelse ved lejers fraflytning. Desuden blev det anerkendt, at lejer havde den indvendige vedligeholdelsesforpligtelse. De af udlejer estimerede beløb for istandsættelse blev vurderet til at stemme overens med nedgangen i vedligeholdelsesstand, og udlejer blev anset for at have respekteret Lejelovens krav til fraflytningsprocedure i øvrigt.

Lignende afgørelser