Command Palette

Search for a command to run...

Huslejenævnets godkendelse af fraflytningsafregning vedrørende manglende vedligeholdelse og rengøring under A-ordning

Sagsnr

161-119276

Dato

16. juni 2025

Eksterne links

Læs hele sagen

Kommune

Glostrup

Medhold

LANDLORD

Besigtigelse

Ikke afholdt

Sagen omhandler en tvist mellem en udlejer og en fraflyttet lejer vedrørende betaling af udgifter til istandsættelse og rengøring af et lejemål. Udlejeren indbragte sagen for Huslejenævnet med krav om, at lejeren skulle dække omkostninger på 35.956,94 kr. til normalistandsættelse og udbedring af misligholdelse.

Udlejerens påstand og begrundelse

Udlejeren fremlagde en flytteafregning og argumenterede for, at lejemålet ikke var vedligeholdt og rengjort i tilstrækkelig grad ved fraflytning. Dette blev underbygget af fremsendt billeddokumentation, en synsrapport fra fraflytningssynet den 27. februar 2024 samt regninger fra professionelle håndværkere, der havde udført arbejderne. Lejemålet var underlagt en A-ordning, hvilket indebærer, at lejeren i boperioden er ansvarlig for indvendig vedligeholdelse (maling, tapetsering, gulvbehandling) og skal afholde udgifter hertil. Ved fraflytning afholder lejeren udgiften til normalistandsættelse, dog med en gradvis overtagelse af udgiften fra udlejerens side baseret på boperiodens længde. Udlejeren fastholdt dog, at lejeren altid skulle afholde udgifter til istandsættelse som følge af misligholdelse, jf. Almenlejeloven § 25, stk. 4.

Lejerens indsigelse

Lejeren havde gjort indsigelse mod istandsættelseskravet, men havde ikke fremsendt yderligere bemærkninger eller dokumentation til nævnet i forbindelse med sagens behandling. Nævnet bemærkede, at det ifølge Almenlejeloven § 25, stk. 3 ikke kan forlanges, at boligen afleveres i bedre stand end ved overtagelsen.

Nævnets undersøgelse

Nævnet gennemgik sagens formalia, herunder overholdelse af varsler og frister for fraflytningssyn og underretning om istandsættelsesarbejdernes omfang, jf. Almenlejeloven § 94, stk. 1 og Almenlejeloven § 94, stk. 2. Omfanget af de udførte arbejder blev vurderet ud fra synsrapporten, billeddokumentationen og de fremsendte regninger.

Huslejenævnet godkendte udlejerens flytteafregning og krav om betaling for istandsættelse og rengøring. Afgørelsen faldt ud til udlejerens fordel.

Nævnets begrundelse for afgørelsen

Nævnet lagde vægt på følgende forhold i sin afgørelse:

  • Den fremsendte billeddokumentation viste, at lejemålet ikke var vedligeholdt og rengjort i tilstrækkelig grad ved fraflytning.
  • Lejeren havde ikke fremsendt bemærkninger til nævnet, hvilket betød, at udlejerens dokumentation stod uimodsagt.
  • Alle formalia i forbindelse med fraflytningen, herunder reglerne i Almenlejeloven § 94 vedrørende syn og underretning, var overholdt af udlejeren.
  • Omfanget af de udførte istandsættelsesarbejder og rengøring fremgik tydeligt af synsrapporten, billeddokumentationen og de fremsendte regninger fra professionelle håndværkere. Dette understøttede udlejerens krav om betaling for misligholdelse, som lejeren er forpligtet til at afholde udgifter til, jf. Almenlejeloven § 25, stk. 4.

Lignende afgørelser