Command Palette

Search for a command to run...

Manglende selvangivelse af kunsttilskud: Grov uagtsomhed og ekstraordinær skatteansættelse

Dato

22. februar 2017

Hoved Emner

Indkomstarter

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Kunstlegat, Skattepligtig indkomst, Ekstraordinær genoptagelse, Grov uagtsomhed, Selvangivelsespligt, Forældelsesfrist, Årsopgørelse

Sagen omhandler en klager, der i 2011 modtog to tilskud fra Kunststyrelsen på i alt 150.000 kr. Disse tilskud blev ikke selvangivet, selvom klageren frivilligt havde indbetalt 75.000 kr. i skat for indkomståret 2011. Som følge af den manglende selvangivelse fik klageren udbetalt 83.168 kr. i overskydende skat.

SKATs afgørelse og begrundelse

SKAT foretog den 14. april 2015 en ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelse for 2011 og forhøjede indkomsten med 150.000 kr. SKAT begrundede afgørelsen med, at klageren burde have undret sig over den lave indkomst på årsopgørelsen, da tilskuddene udgjorde en væsentlig del af indkomsten. SKAT henviste til, at klageren var informeret via servicemeddelelser og årsopgørelsen om pligten til at selvangive offentlige tilskud i rubrik 20 og pligten til at underrette SKAT, hvis ansættelsen var for lav, jf. Skattekontrolloven § 16. SKAT fastholdt genoptagelsen med henvisning til Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1, jf. Bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005 § 3, og Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 5.

Klagerens opfattelse

Klageren nedlagde påstand om nedsættelse af indkomsten med 150.000 kr. og bestred kraftigt, at der var handlet forsætligt eller groft uagtsomt. Klageren anførte, at:

  • Der var foretaget frivillig indbetaling af skat.
  • Kunststyrelsen havde meddelt, at beløbet ville blive indberettet til SKAT.
  • SKAT havde tilbagebetalt det frivilligt indbetalte beløb uden at informere klageren om, at yderligere indberetning var nødvendig.

Klageren mente, at SKAT burde have opdaget fejlen inden for den almindelige forældelsesfrist og ikke efter fire år. Klageren argumenterede for, at SKATs automatiserede proces for tilbagebetaling ikke fritog myndigheden fra at sikre et oplyst grundlag for tilbagebetalingen. Klageren fastholdt, at betingelserne for at tilsidesætte forældelsesfristen ikke var opfyldt.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten fandt, at de modtagne legater var indkomstskattepligtige efter Statsskatteloven § 4, litra c.

Klageren var omfattet af personkredsen med kort frist for skatteansættelse, jf. Bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005 § 1. SKATs varsel om ændring af skatteansættelsen den 6. februar 2015 var uden for denne frist.

Betingelser for ekstraordinær genoptagelse

Landsskatteretten bemærkede, at fristerne i Bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005 § 1 ikke gælder, når betingelserne for ekstraordinær ansættelse efter Skatteforvaltningsloven § 27 er opfyldt, jf. Bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005 § 3.

Efter Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 5 kan SKAT ændre den skattepligtige indkomst, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at SKAT har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Skatteydere er selv ansvarlige for at selvangive deres indkomst korrekt, jf. Skattekontrolloven § 1, stk. 1.

Vurdering af grov uagtsomhed

Landsskatteretten vurderede, at klageren havde handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at have selvangivet de modtagne tilskud. Dette blev begrundet med, at:

  • Den manglende indkomst på 150.000 kr. udgjorde over halvdelen af klagerens indkomst for 2011.
  • Den manglende selvangivelse udløste en overskydende skat på 83.168 kr., der var næsten lige så stor som hele den selvangivne indkomst for året.
  • Klageren burde have reageret senest ved modtagelsen af den overskydende skat, især da han var klar over, at de modtagne tilskud var skattepligtige og havde indbetalt 75.000 kr. i frivillig skat.

Klagerens oplysninger om personlige omstændigheder (retssag, renovering, lejlighedssalg) ændrede ikke Landsskatterettens opfattelse.

Landsskatteretten stadfæstede derfor SKATs afgørelse, da betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1, jf. Bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005 § 3, og Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 5 var opfyldt.

Lignende afgørelser