Landsskatteretten: Skattepligt af musikerindkomst fra Sverige - Artikel 17 vs. Artikel 15 i DBO
Dato
9. januar 2019
Hoved Emner
Internationale relationer
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Dobbeltbeskatningsoverenskomst, Creditmetoden, Exemptionsmetoden, Kunstnerbeskatning, Lønindkomst, Royalty, Offentlig ansættelse, Sverige
Sagen omhandler en dansk bosiddende fløjtenists skatteansættelse for indkomstårene 2011, 2012 og 2013, hvor klageren havde indkomst fra forskellige kilder i Sverige. Klageren var fuldt skattepligtig til Danmark efter Kildeskatteloven § 1, stk. 1, nr. 1 og Statsskatteloven § 4, og spørgsmålet var, hvordan dobbeltbeskatning skulle lempes i henhold til Den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst (DBO).
Klagerens indkomster omfattede:
- Lønindkomst som musiker i svenske symfoniorkestre ([symfoniorkester1], [symfoniorkester2], [symfoniorkester3], [symfoniorkester4]).
- Freelance musikarbejde ([virksomhed2], [finans1]).
- Vederlag for medvirken på fonogrammer ([virksomhed1]).
- Lønindkomst som underviser for Region [...] Landsting.
- Indkomst fra Försäkringskassan.
SKAT havde oprindeligt anvendt creditmetoden for de fleste indkomster, med henvisning til Nordisk Dobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 17 (kunstnere og sportsudøvere) og Nordisk Dobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 18 (pensioner). For indkomst fra [virksomhed1] (royalties) fastslog SKAT, at Danmark havde den eneste beskatningsret efter Nordisk Dobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 12.
Klagerens repræsentant argumenterede principalt for, at lønindkomsten fra symfoniorkestrene skulle lempes efter exemptionsmetoden, da den burde falde under Nordisk Dobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 15 (personlige tjenesteydelser) på grund af ansættelsesforholdets karakter (overenskomst, instruktionsbeføjelse, fuld arbejdstid). Det blev fremhævet, at artikel 17 ikke burde gælde for ansatte musikere, og at en forskelsbehandling mellem musikere og andre ansatte i orkestret kunne være i strid med EU-retten. For indkomsten fra Region [...] Landsting blev det anført, at den var omfattet af Nordisk Dobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 19 (offentlige hverv) og derfor skulle lempes ved exemption. Klageren var enig i, at freelancehonorarer skulle lempes ved credit, og at indkomst fra [virksomhed1] var omfattet af artikel 12, hvilket betød, at Danmark havde den eneste beskatningsret.
Subsidiært gjorde klageren gældende, at lempelsen skulle beregnes ud fra de faktisk betalte svenske skatter og ikke de foreløbige beløb, som SKAT oprindeligt havde anvendt. SKAT reviderede sine beregninger under klagebehandlingen for at afspejle de endelige svenske skatter og accepterede, at indkomsten fra Region [...] Landsting skulle lempes efter exemptionsmetoden.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten fandt, at klageren i de omhandlede år var fuldt skattepligtig til Danmark og hjemmehørende i Danmark efter Nordisk Dobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 4.
Indkomst som musiker i svenske symfoniorkestre
Landsskatteretten fastslog, at klagerens indkomst som musiker i svenske symfoniorkestre var omfattet af Nordisk Dobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 17 (Kunstnere og sportsudøvere). Dette skyldes, at artikel 17 er en særbestemmelse, der har forrang frem for Nordisk Dobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 15 (Personlige tjenesteydelser), selvom klageren var ansat. Sverige havde derfor beskatningsret til indkomsten, og Danmark skulle lempe for dobbeltbeskatning efter creditmetoden, jf. Nordisk Dobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 25, stk. 1, litra a.
Indkomst fra Region [...] Landsting (undervisning)
Landsskatteretten tiltrådte SKATs reviderede vurdering om, at klagerens løn fra Region [...] Landsting for undervisning var omfattet af Nordisk Dobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 19 (Offentlige hverv). Danmark skulle derfor lempe for dobbeltbeskatning efter exemptionsmetoden, jf. Nordisk Dobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 25, stk. 1, litra b.
Indkomst fra [virksomhed1] (royalties)
Indkomsten fra [virksomhed1] blev anset for omfattet af Nordisk Dobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 12 (Royalties). Dette betyder, at Danmark som bopælsland havde den eneste beskatningsret til denne indkomst, og der skulle derfor ikke gives lempelse for dobbeltbeskatning i Danmark. Indkomsten var skattepligtig efter Statsskatteloven § 4.
Freelancejobs og Försäkringskassan
Der var ikke uenighed om beskatningen af klagerens indkomst fra freelancejobs og fra Försäkringskassan. SKATs behandling af disse indkomster under Nordisk Dobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 17 og Nordisk Dobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 18 med lempelse efter creditmetoden blev derfor opretholdt.
Beregning af lempelse
Da klagerens repræsentant ikke havde gjort indsigelser mod SKATs fornyede beregninger af lempelsen baseret på de faktisk betalte svenske skatter, blev disse beregninger lagt til grund. SKAT blev pålagt at udarbejde nye årsopgørelser i overensstemmelse med høringssvaret, dog uden lempelse for indkomst omfattet af Nordisk Dobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 12.
Lignende afgørelser