Landsskatteretten: Forhøjelse af resultat for enkeltmandsvirksomhed – Omsætning, varelager, bil- og telefonudgifter (2010-2012)
Dato
12. januar 2018
Hoved Emner
Personskat, virksomhedsskat, aktionærer og selskaber samt ejendomsavancebeskatning
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Enkeltmandsvirksomhed, Skattepligtig indkomst, Omsætning, Varelagerregulering, Bilomkostninger, Telefonudgifter, Skønsmæssig ansættelse
Sagen omhandler en klage over SKATs forhøjelse af en enkeltmandsvirksomheds resultat for indkomstårene 2010, 2011 og 2012. Klageren drev en internetbaseret virksomhed med salg af campingudstyr fra sin privatadresse og havde derudover et fuldtidsjob. SKAT havde foretaget en kontrol af virksomheden og forhøjet det selvangivne resultat på baggrund af mangelfuld dokumentation og uregelmæssigheder i regnskaberne.
Klageren havde selvangivet underskud på henholdsvis -68.982 kr. i 2010, -218.168 kr. i 2011 og -253.691 kr. i 2012. SKATs samlede forhøjelser var 231.153 kr. i 2010, 375.174 kr. i 2011 og 227.009 kr. i 2012, hvilket resulterede i et anset resultat på 162.171 kr. i 2010, 157.006 kr. i 2011 og -26.682 kr. i 2012.
SKATs forhøjelser vedrørte primært følgende punkter:
Klagepunkt | SKATs afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
---|---|---|---|
Indkomståret 2010 Resultat af virksomhed | 162.171 kr. | -23.654 kr. | 154.768 kr. |
Indkomståret 2011 Resultat af virksomhed | 157.006 kr. | -218.206 kr. | 88.724 kr. |
Indkomståret 2012 Resultat af virksomhed | -26.682 kr. | -591.091 kr. | -63.798 kr. |
Forhøjelse af omsætningen
SKAT havde gennemgået klagerens bankkonti og konstateret indsætninger, der ikke var medregnet i den selvangivne omsætning. Klageren anførte, at de manglende fakturanumre ikke var anvendt, og at visse indsætninger var krediteringer eller ikke vedrørte virksomheden. SKAT fastholdt, at indsætningerne var omsætning, da de enten var dankortsalg, overførsler med faktura-/ordrenummer eller navn, og klageren ikke havde dokumenteret det modsatte. SKAT reviderede dog sine oprindelige forhøjelser baseret på klagerens yderligere oplysninger, hvilket resulterede i en nedsættelse af den yderligere omsætning.
Ikke godkendt fradrag for varelager
SKAT forhøjede klagerens indkomst med værdien af varelageret ultimo 2010, da der ikke var dokumenteret en varelagerregulering for 2009. Klageren mente, at varelagerreguleringen for 2010 skulle være lavere. SKAT foretog også varelagerreguleringer for 2011 og 2012 baseret på de oplyste varelagerbeholdninger.
Ikke godkendt fradrag for bilomkostninger
SKAT havde ikke godkendt fradrag for en række bilomkostninger, da de enten vedrørte klagerens privatbil eller campingvogn, manglede bilag, eller var afdrag på lån. Klageren hævdede, at privatbilen blev anvendt firmamæssigt og "lejet" af virksomheden, og at der ikke var private udgifter til diesel. Der forelå dog intet kilometerregnskab. SKAT skønnede den erhvervsmæssige andel af kørslen og godkendte kun en del af udgifterne.
Ikke godkendt fradrag for telefonudgifter
SKAT forhøjede klagerens indkomst på grund af fratrukne private telefonudgifter. Klageren havde fratrukket udgifter for seks telefonnumre, selvom kun ét var opgivet i virksomhedens navn, og et andet var registreret i ægtefællens navn. Klageren anerkendte, at to af numrene var private, men fastholdt erhvervsmæssig brug af de øvrige. SKAT skønnede den erhvervsmæssige andel af telefonudgifterne.
Difference i underskud af virksomhed 2012
Klageren havde selvangivet et underskud i 2012, men kunne ikke fremsende årsregnskabet, da det var bortkommet. SKAT opgjorde resultatet baseret på kontospecifikationer, hvilket resulterede i et mindre underskud end selvangivet, og forhøjede indkomsten med differencen.
Yderligere afholdte udgifter
Klageren fremsendte yderligere bilag under klagebehandlingen for 2012. SKAT godkendte en del af disse udgifter, men bemærkede, at nogle allerede var medregnet, og at en rabat på en faktura skulle korrigeres.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten fandt, at klagerens regnskabsmateriale for indkomstårene 2010-2012 ikke opfyldte kravene i Skattekontrolloven § 1, Skattekontrolloven § 3, Bogføringsloven § 3, Bogføringsloven § 4 og Bogføringsloven § 8, herunder manglende fakturabilag, bortkomne regnskaber og utilstrækkelig dokumentation for kasseafstemninger. SKAT var derfor berettiget til at tilsidesætte regnskaberne og foretage en skønsmæssig ansættelse af indkomsten, jf. Skattekontrolloven § 5.
Omsætning
Landsskatteretten tiltrådte SKATs reviderede opgørelse af omsætningen. Klageren blev anset for skattepligtig af indsætninger på bankkonti, som ikke var dokumenteret som værende ikke-omsætning eller krediteringer, jf. Statsskatteloven § 4. Dette omfattede beløb, hvor der ikke var tilsvarende indsætninger forud for hævninger, eller hvor teksten på kontoudtoget indikerede salg (f.eks. "vedr. faktura nr.", "indsat", "indbetaling", "overførsel" eller person-/selskabsnavn). SKATs nedsættelse af den yderligere omsætning med 5.684 kr. i 2010, 48.350 kr. i 2011 og 35.407 kr. i 2012 blev godkendt, hvilket resulterede i en yderligere omsætning på henholdsvis 35.727 kr., 146.572 kr. og 452.932 kr.
Varelager
Retten stadfæstede SKATs afgørelse om varelagerregulering. Da klageren ikke havde dokumenteret regulering af varelager ultimo 2009, blev det antaget, at udgifter til varer på lager allerede var fratrukket i 2009. Varelager primo 2010 blev derfor sat til 0 kr. Klagerens skattepligtige indkomst blev forhøjet med værdien af varelageret ultimo 2010 på 89.170 kr. For 2011 og 2012 blev varelagerreguleringen på henholdsvis 76.930 kr. (forhøjelse) og -64.864 kr. (nedsættelse) stadfæstet i overensstemmelse med Varelagerloven § 1 og Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a.
Bilomkostninger
Landsskatteretten fandt, at klageren ikke havde løftet bevisbyrden for erhvervsmæssig kørsel i privatbilen, da der ikke forelå et fyldestgørende kilometerregnskab. Der gælder en skærpet bevisbyrde, når der i forvejen er en bil registreret i virksomheden. Fradrag for private udgifter til vægtafgift, forsikring og værkstedsregninger vedrørende privatbilen i perioden 1. januar 2010 - 12. september 2011 blev ikke godkendt. Afdrag på billån og udgifter til campingvogn blev anset for private udgifter og ikke fradragsberettigede driftsomkostninger, jf. Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a. SKATs skøn over den erhvervsmæssige andel af dieseludgifter blev tiltrådt. Den samlede forhøjelse for biludgifter blev ændret fra 80.704 kr. til 78.985 kr. i 2010 og fra 99.972 kr. til 80.040 kr. i 2011 på grund af regnefejl. For 2012 blev SKATs skønsmæssige opgørelse, der resulterede i et yderligere fradrag på 2.285 kr., tiltrådt.
Telefonudgifter
Retten stadfæstede SKATs afgørelse om telefonudgifter. Klageren havde ikke påvist en direkte sammenhæng mellem afholdelsen af udgifter til flere telefonnumre og virksomhedens indtægtserhvervelse, udover det ene nummer der var opgivet i virksomhedens navn. Da et af numrene var registreret i ægtefællens navn, og der ikke var dokumentation for erhvervsmæssig brug, var SKAT berettiget til at skønne den erhvervsmæssige andel. Forhøjelsen af den skattepligtige indkomst med 19.868 kr. i 2010 og 3.550 kr. i 2011 blev stadfæstet, jf. Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a. Beskatning af fri telefon efter Ligningsloven § 16, stk. 12 blev også opretholdt.
Difference i underskud af virksomhed 2012
Landsskatteretten stadfæstede SKATs forhøjelse af klagerens personlige indkomst med 137.230 kr. Klageren havde ikke fremsendt et årsregnskab for 2012, og det selvangivne underskud på 253.691 kr. var ikke dokumenteret. SKATs skønsmæssige opgørelse baseret på kontospecifikationer, der viste et nettoresultat på -116.461 kr., blev tiltrådt, jf. Skattekontrolloven § 1, Skattekontrolloven § 3 og Skattekontrolloven § 5.
Yderligere afholdte udgifter
Retten godkendte et yderligere fradrag på 2.509 kr. i indkomståret 2012 for udgifter til "Diverse" og "[virksomhed10]", som klageren havde fremsendt dokumentation for under klagebehandlingen. Dog blev fradraget reduceret med 800 kr. som følge af en rabat, klageren havde modtaget på en faktura fra "[virksomhed9]", hvilket SKAT oprindeligt havde overset. Den samlede godkendte forhøjelse for yderligere dokumenterede udgifter blev dermed 333.120 kr., jf. Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a.
Lignende afgørelser