Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse i sag om barnevogn efter tyveri: Manglende mulighed for undersøgelse af barnevogn

Dato

12. maj 2015

Nævn

Forbrugerklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Køretøjer og tilbehør

Højdepunkt

Forbrugeren havde ikke løftet bevisbyrden, da barnevognen blev stjålet Klage over

En forbruger indgav en klage vedrørende en nyindkøbt barnevogn, som gentagne gange punkterede, og som desuden kørte skævt. Den erhvervsdrivende afviste reklamationen med den begrundelse, at de påståede fejl ikke var dækket af reklamationsretten.

Sagens forløb og manglende bevisgrundlag

Under sagens behandling oplyste forbrugeren den 4. maj 2015, at barnevognen var blevet stjålet. Dette betød, at barnevognen ikke kunne sendes til fysisk undersøgelse hos Forbrugerklagenævnets sagkyndige.

Sagkyndig vurdering af mangler

Den sagkyndige vurderede, at det ikke var muligt at afgøre, om barnevognen kørte skævt, uden en undersøgelse i bevægelse. Ligeledes kunne årsagen til de gentagne punkteringer ikke fastslås uden en nærmere inspektion af hjulet. Det blev understreget, at disse vurderinger ikke kunne foretages alene på baggrund af fremsendte fotos.

Forbrugerklagenævnets sekretariat afgjorde sagen med en afvisning af forbrugerens krav.

Bevisbyrde og manglende dokumentation

Sekretariatet fastslog, at forbrugeren i henhold til købelovens principper har bevisbyrden for, at der foreligger fejl ved varen, som den erhvervsdrivende er ansvarlig for, eksempelvis materiale- eller fabrikationsfejl. Da barnevognen var blevet stjålet, og en sagkyndig undersøgelse derfor ikke kunne gennemføres, havde forbrugeren ikke løftet denne bevisbyrde.

Sekretariatets afgørelse

På baggrund af den manglende bevisførelse fandt sekretariatet, at forbrugeren ikke havde et krav mod den erhvervsdrivende. Afgørelsen blev truffet af Forbrugerklagenævnets sekretariat i medfør af Lov om forbrugerklager § 14, stk. 4, jf. stk. 3, som giver sekretariatet bemyndigelse til at træffe afgørelse i sager, hvor det må anses for åbenbart, at forbrugeren ikke kan gives medhold i klagen.

Lignende afgørelser