AIG Europe: Afvisning af dækning for skade på ombyttet mobiltelefon
Dato
10. oktober 2018
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Totalforsikring
Afgørelse
Klager medhold
Firma navn
AIG Europe
Dokument
Lovreferencer
Klageren købte den 6. marts 2016 en mobiltelefon hos teleselskabet 3 sammen med en forsikring, der senere blev overtaget af AIG Europe. Den 1. april 2017 anmeldte klageren tyveri af sin mobiltelefon, og den 11. april 2017 sendte selskabet en ny erstatningsenhed til klageren.
Klageren opsagde forsikringen med virkning fra den 20. april 2017. I oktober 2017 indleverede klageren den ombyttede telefon til reparation hos teleselskabet 3, da den ikke ville lade op og havde brændt opladerstikket. Klageren mente, at defekten skyldtes en oprindelig mangel ved den ombyttede telefon og krævede købsbeløbet retur.
Teleselskabet 3 afviste omkostningsfri reparation med henvisning til, at telefonen havde lidt fysisk overlast, herunder et hak i skærmen, en ødelagt bagside og et knækket opladerstik. AIG Europe støttede teleselskabets begrundelse og anførte desuden, at forsikringen ikke var aktiv på tidspunktet for skadens indtræden, da klageren selv havde opsagt den.
Klageren fastholdt, at de kosmetiske skader intet havde at gøre med, at telefonen var brændt sammen, og at den 'knækkede' lader var en revne i plastikstykket, som ikke var selvforskyldt. Klageren ønskede at gøre brug af sin reklamationsret og mente, at telefonen var brændt ned på grund af en oprindelig fejl.
Ankenævnets afgørelse og begrundelse
Ankenævnet bemærker indledningsvist, at det alene har kompetence til at behandle klager mod forsikrings- og pensionsselskaber. Spørgsmål vedrørende teleselskabet 3 falder derfor uden for nævnets kompetence.
Det er enighed mellem parterne om, at forsikringen ophørte den 20. april 2017, da klageren opsagde sit telefonabonnement hos teleselskabet 3, jf. forsikringsbetingelsernes punkt 7.1.d.
Nævnet finder, at AIG Europe hæfter for eventuelle mangler ved den ombyttede mobiltelefon, som klageren måtte kunne gøre gældende over for leverandøren af den nye mobiltelefon. Dette skyldes, at selskabet på foranledning af klagerens tyverianmeldelse den 31. marts 2017 godkendte og sendte en ny mobiltelefon til klageren den 11. april 2017, jf. forsikringsbetingelsernes punkt 10.1, der angiver, at skadesanmeldelse kan ske til 3Forsikring.
Da mobiltelefonen blev udleveret den 11. april 2017, og defekten viste sig den 1. oktober 2017, er defekten opstået inden for formodningsperioden på et halvt år i henhold til Købeloven § 77 a, stk. 3. Det er derfor selskabet, der skal bevise, at defekten ikke skyldes en oprindelig mangel ved produktet.
Nævnet har gennemgået de fremlagte fotos af telefonen og opladerstikket. Nævnet finder, at der består en sådan tvivl om, hvorvidt skaderne på mobiltelefonens skærm og bagside samt på opladeren er udtryk for skader påført af klageren, som har væsentlig betydning for, at telefonen ikke kan tænde, og at den under opladning bliver varm.
Som følge heraf bestemmes:
- Selskabet, AIG Europe, skal enten anerkende, at der foreligger en oprindelig mangel ved mobiltelefonen, som selskabet over for klageren hæfter for. I så fald skal selskabet udbetale et beløb til klageren, der svarer til genanskaffelsesprisen den 11. april 2017 for den pågældende telefon.
- Alternativt skal selskabet betale for, at en uvildig sagkyndig – som parterne kan blive enige om at udpege – undersøger og fastlægger skadeårsagen på mobiltelefonen. Viser en sådan undersøgelse, at der er tale om en oprindelig mangel ved mobiltelefonen, skal selskabet tillige anerkende, at det over for klageren hæfter for denne oprindelige mangel ved mobiltelefonen og betale udbedringsudgifterne.
Klagegebyret tilbagebetales til klageren.
Lignende afgørelser