Registreringsafgift for veteranbil - beregning af brændstoftillæg
Dato
27. april 2016
Hoved Emner
Motor - Registrerings- og vejbenyttelsesafgift
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Registreringsafgift, Veteranbil, Brændstofforbrugstillæg, Import af køretøj, Skatteforvaltningsloven
Sagen omhandlede SKATs beregning af registreringsafgift for klagerens importerede Rolls Royce Coupe, en veteranbil, hvor beregningen var baseret på et brændstofforbrug på 8,7 km/l, hvilket resulterede i en afgift på 21.580 kr.
Klagerens argument
Klageren påstod, at beregningen af registreringsafgiften skulle baseres på et samlet årligt brændstofforbrug, da køretøjet er en 82 år gammel veteranbil. Klageren argumenterede for, at Registreringsafgiftsloven § 4, stk. 3, som forhøjer afgiften for biler, der kører mindre end 16 km/l, er tiltænkt nyere biler med højt benzinforbrug. Klageren fremhævede, at veteranbiler kun bruges til hobbykørsel (ca. 900 km/år) og derfor har et markant lavere årligt brændstofforbrug og CO2-udslip sammenlignet med almindelige biler. Det blev anført, at veteranbiler tidligere var fritaget for dette tillæg fra lovens vedtagelse i juli 2007 til marts 2009, og at den nuværende praksis var en administrativ beslutning uden politisk grundlag. Klageren ønskede derfor en tilbagebetaling af 7.980 kr.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse.
To retsmedlemmer, herunder retsformanden, udtalte, at køretøjet skulle afgiftsberigtiges efter Registreringsafgiftsloven § 4, stk. 1. Det blev fastslået, at Registreringsafgiftsloven § 4, stk. 3 direkte omfatter køretøjet, hvilket betyder, at der skal beregnes et tillæg for brændstofforbrug. Da klageren ikke havde dokumenteret et lavere brændstofforbrug end de af SKAT oplyste 8,7 km/l, skulle dette lægges til grund for beregningen af brændstoftillægget. Klagerens argumenter vedrørende SKATs administrative praksis og tidligere fritagelse for veteranbiler kunne ikke føre til et andet resultat.
De to øvrige retsmedlemmer udtalte, med henvisning til Registreringsafgiftsloven § 10, stk. 4, at køretøjets værdi skulle fastsættes efter Registreringsafgiftsloven § 4, stk. 7 til køretøjets brugsværdi med tillæg af afgift. De mente, at brændstoftillægget beregnet efter Registreringsafgiftsloven § 4, stk. 3 skulle nedsættes med samme procentdel, som køretøjets værdi inklusive afgift var ændret sammenholdt med et tilsvarende nyt køretøj.
Afgørelsen blev truffet efter stemmeflertallet, hvor retsformandens stemme var afgørende ved stemmelighed, jf. Skatteforvaltningsloven § 13, stk. 1. SKATs afgørelse blev herefter stadfæstet.
Lignende afgørelser