Command Palette

Search for a command to run...

Lempelse efter ligningslovens § 33 A og ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27

Dato

2. november 2015

Hoved Emner

Udenlandsk indkomst

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Udenlandsk indkomst, Lempelse, Ekstraordinær genoptagelse, Ligningsloven § 33 A, Skatteforvaltningsloven § 27, Offentligt ansat, Per diem

Sagen omhandler en klager, der som udsendt politimand anmodede om lempelse efter Ligningsloven § 33 A for lønindkomst optjent i udlandet for indkomstårene 2009 og 2010. Klageren søgte desuden ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2009.

SKAT havde afvist klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse for 2009 med den begrundelse, at der ikke forelå særlige omstændigheder, og at anmodningen blev sidestillet med et glemt fradrag. For indkomståret 2010 havde SKAT afvist lempelse, da klageren havde modtaget "per diem" fra X1 missionen, hvilket SKAT mente udelukkede lempelse i henhold til Ligningsloven § 7, nr. 15.

Klageren argumenterede for, at hans arbejdssituation var uændret, og at han opfyldte betingelserne for lempelse, herunder opholdskravet på under 42 dage i Danmark inden for enhver 6-måneders periode. Han fremhævede, at han ikke havde modtaget skattefrit udetillæg fra den danske stat, men fra missionen, og at han ikke var udstationeret til Europa-Kommissionen. Vedrørende 2009 gjorde klageren gældende, at sagen hele tiden havde været verserende på grund af tidligere henvendelser til SKAT om skattefritagelse og arbejdsmarkedsbidrag, hvilket burde berettige ekstraordinær genoptagelse.

Klageren var udsendt af politiet via Udenrigsministeriet til X1 missionen i Belgien/Irak fra 2008 til 2010 og var fuldt skattepligtig til Danmark. Han modtog "per diem" fra X1 missionen. Efter sin pensionering fra politiet den 30. juni 2010 blev han ansat direkte i X2 under Udenrigsministeriet, hvor han efterfølgende fik lempelse efter Ligningsloven § 33 A.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten fandt, at klageren, som var fuldt skattepligtig til Danmark i henhold til Kildeskatteloven § 1, stk. 1, og hvis løn fra politiet var skattepligtig efter Statsskatteloven § 4, var berettiget til lempelse efter Ligningsloven § 33 A, stk. 1 for indkomståret 2010.

Retten lagde til grund, at klageren opfyldte de tidsmæssige betingelser for lempelse, idet han havde opholdt sig uden for riget i den krævede periode med afbrydelser på højst 42 dage inden for enhver 6-måneders periode.

Landsskatteretten vurderede undtagelsesbestemmelserne i Ligningsloven § 33 A, stk. 2 og fandt, at:

  • Klageren ikke havde modtaget ydelser omfattet af Ligningsloven § 7, nr. 15, 1. pkt. fra den danske stat. De modtagne skattefrie tillæg var fra X1 missionen.
  • Klageren ikke var udstationeret af den danske stat til midlertidig tjeneste ved Europa-Kommissionen, hvorfor Ligningsloven § 7, nr. 15, 2. pkt. ikke fandt anvendelse.
  • Klageren ikke havde modtaget ydelser omfattet af Ligningsloven § 9 A.
  • Klagerens løn ikke var fastsat i henhold til en kollektiv aftale, men en individuel aftale, da han kun modtog grundløn og ikke overenskomstmæssige tillæg. Dette betød, at undtagelsen i Ligningsloven § 33 A, stk. 2, 2. pkt. ikke var relevant.

For indkomståret 2009, hvor anmodningen om genoptagelse var fremsat efter fristen for ordinær genoptagelse i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2, fandt Landsskatteretten, at der forelå særlige omstændigheder, der berettigede ekstraordinær genoptagelse i henhold til Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8.

Retten lagde vægt på, at skatteansættelsen for 2009 var materielt urigtig, da klageren også for dette indkomstår var berettiget til lempelse efter Ligningsloven § 33 A, stk. 1, jf. stk. 2. Desuden havde den urigtige ansættelse væsentlig økonomisk betydning for klageren. Anmodningen blev anset for fremsat inden for 6-måneders fristen i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2, på baggrund af klagerens løbende henvendelser til SKAT og SKATs tidligere oplysninger.

Landsskatteretten pålagde derfor SKAT at genoptage klagerens skatteansættelse for indkomståret 2009 ekstraordinært og at foretage den talmæssige opgørelse for begge indkomstår.

Lignende afgørelser