Landsskatteretten: Beskatning af fri bil – Bentley Continental GT – Hovedaktionær – Rådighed – Bevisbyrde
Dato
20. maj 2016
Hoved Emner
Personskat, virksomhedsskat, aktionærer og selskaber samt ejendomsavancebeskatning
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Fri bil, Hovedaktionær, Rådighedsbeskatning, Bevisbyrde, Nyvognspris, Registreringsafgift, Kommissionsaftale
Sagen omhandler beskatning af en hovedaktionær for fri bil i indkomstårene 2009 og 2010. Klageren, der ejer 100 % af aktiekapitalen i et selskab, blev af SKAT forhøjet med værdien af fri bil vedrørende en Bentley Continental GT, som selskabet havde købt i Spanien i 2007. Bilen var indregistreret med turistnummerplader, der udløb efter et år. Klageren var tidligere beskattet af fri bil for samme køretøj i 2007 og 2008, hvor Landsskatteretten og senere Østre Landsret stadfæstede rådighedsbeskatningen, men nedsatte beskatningsgrundlaget.
Klagepunkt | SKATs afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
---|---|---|---|
2009 | |||
Indkomsten er forhøjet med værdi af fri bil – Bentley Continental GT | 990.680 kr. | 0 kr. | 990.680 kr. |
2010 | |||
Indkomsten er forhøjdet med værdi af fri bil - Bentley Continental GT | 746.760 kr. | 0 kr. | 746.760 kr. |
SKATs afgørelse var baseret på, at vederlagsfri benyttelse af en andens formuegode er skattepligtig i medfør af Statsskatteloven § 4, litra b, jf. Ligningsloven § 16, stk. 1. For hovedaktionærer gælder Ligningsloven § 16a, stk. 9 (2009) og Ligningsloven § 16a, stk. 6 (2010), hvorefter værdien af en stillet bil skal medregnes i den skattepligtige indkomst og ansættes efter Ligningsloven § 16, stk. 4. SKAT anførte, at der er en formodning for privat rådighed, når en hovedaktionær har råderet over en firmabil, og at denne formodning ikke var afkræftet. SKATs begrundelse inkluderede:
- Manglende fyldestgørende kilometerregnskab.
- Manglende sandsynliggørelse af, at hovedaktionæren var afskåret fra at benytte bilen privat.
- En Bentley ikke er velegnet til erhvervsmæssig transport.
- Manglende dokumentation for afregistrering af bilen i Spanien efter april 2008.
- Bilen ikke var udlejet i 2009 eller 2010.
- Der var udgiftsført brændstof i Spanien i et ægtefælleselskab i 2009 og 2010.
SKAT beregnede den skattepligtige værdi ud fra en nyvognspris på 4.878.401 kr., som var opgjort af en ekstern part baseret på den spanske købspris tillagt moms og registreringsafgift efter danske regler, herunder en avance på 9 % jf. Registreringsafgiftsloven § 8, stk. 1 og Registreringsafgiftsloven § 9, stk. 2.
Klageren gjorde principalt gældende, at forhøjelsen skulle nedsættes til 0 kr., da bilen hverken i 2009 eller 2010 havde været til rådighed for ham. Han henviste til en kommissionsaftale med et spansk selskab, der angiveligt afskar hans rådighed. Klageren anførte, at bilen havde befundet sig i Spanien hos forhandleren, og at dens kilometerstand (3.700 km pr. 31. december 2009) understøttede, at den ikke var brugt privat. Han henviste til, at han havde adgang til flere andre private biler, og at Bentleyen var indkøbt som et investeringsobjekt med henblik på udlejning, ligesom andre luksusbiler i et søsterselskab. Klageren bestred også SKATs værdiansættelse og henviste til Landsskatterettens tidligere kendelse for 2007/2008, hvor bilens værdi blev fastsat til 4.480.387 kr. Klageren anførte desuden, at bilen ikke havde været indregistreret i 2009 eller 2010, og at en tidligere dom (SKM2004.85.ØLR) støttede, at rekonstruktion af kørsel kunne afkræfte rådighed, selv for gulpladebiler, da reglerne var ens for de omhandlede indkomstår.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om forhøjelse af klagerens skattepligtige indkomst med værdien af fri bil for indkomstårene 2009 og 2010. Indkomsten medregnes i den personlige indkomst, jf. Personskatteloven § 3 og Personskatteloven § 4a, stk. 2.
Begrundelse for rådighed
Retten henviste til Østre Landsrets dom for indkomstårene 2007 og 2008, som fastslog, at bevisbyrden for, at bilen ikke var til rådighed for klagerens private anvendelse, påhvilede klageren. Dette skyldtes blandt andet, at der var tale om en særdeles kostbar luksusbil, og at den fremlagte forretningsplan for udlejning af luksusbiler angik et andet selskab, ligesom bilen ikke blev solgt eller udlejet i de tidligere år. Landsretten fandt, at klagerens forklaring om formålet med bilkøbet ikke kunne lægges til grund.
Landsskatteretten fandt, at denne bevisbyrde fortsat påhvilede klageren for 2009 og 2010, og at den ikke var løftet. Den fremlagte kommissionsaftale med det spanske selskab afskar ikke effektivt klageren fra at råde over bilen. Retten henviste til SKM2009.292, hvor rådighed anses for afskåret ved afregistrering af bilen. Klageren havde ikke fremlagt dokumentation for, at Bentleyen var afregistreret hos det spanske motorkontor i 2009 og 2010, trods opfordring fra SKAT.
Begrundelse for værdiansættelse
Værdien af fri bil til beskatning ansættes på baggrund af bilens nyvognspris, når bilen er under tre år på erhvervelsestidspunktet, jf. Ligningsloven § 16, stk. 4, 3. pkt.. Nyvognsprisen fastsættes i medfør af fast praksis med udgangspunkt i fakturaprisen inkl. moms, registreringsafgift, leveringsomkostninger og normalt tilbehør, jf. SKM2006.763.LSR.
For biler, der ikke indregistreres i Danmark, skal den værdi anvendes, som ville blive lagt til grund ved værdiansættelsen af en tilsvarende bil, der er anskaffet og indregistreret her i landet, jf. Ligningsloven § 16, stk. 4, 5. pkt..
SKATs opgørelse af nyprisen, baseret på den faktiske indkøbspris i Spanien tillagt forhandleravance, moms og registreringsafgift efter danske regler, blev tiltrådt. Dette skyldes, at betingelsen i Registreringsafgiftsloven § 8, stk. 1, 3. pkt. om mindst 9 % i samlet avance for importør og forhandler er uafhængig af en eventuel avance hos den udenlandske forhandler. Der blev henvist til SKM2004.180.LSR.
Lignende afgørelser