Command Palette

Search for a command to run...

Momspligt af sponsorater til roadracing-kører

Dato

13. januar 2016

Hoved Emner

Moms

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Momspligt, Sponsorater, Reklameydelser, Økonomisk virksomhed, Momsregistreringsgrænse, Modydelse

Sagen omhandler en klager, der driver et roadracing-team på hobbyplan og har modtaget sponsorater. SKAT har anset klageren for momspligtig af disse sponsorindtægter for perioden 1. januar 2012 til 31. december 2012 og har opgjort momstilsvaret til 30.000 kr.

Klageren gjorde gældende, at sponsorindtægterne, der samlet udgjorde 120.000 kr. eksklusiv moms, skulle fordeles mellem de fem kørere i teamet. Dette ville medføre, at den individuelle indtægt for hver deltager ville ligge under momsregistreringsgrænsen på 50.000 kr. Klageren anførte desuden, at der ikke var solgt reklame, og at der ingen modydelse var i form af reklamer på cykler, tøj eller lignende, hvorfor beløbene skulle betragtes som momsfrit tilskud. Klageren bestred også relevansen af fotos fremlagt af SKAT, idet de ifølge klageren var fra 2011.

SKAT fastholdt sin afgørelse og anførte, at sponsorindtægterne var betaling for en reklameydelse og dermed momspligtige i henhold til Momsloven § 4. SKAT henviste til, at klageren tidligere telefonisk havde oplyst at have tegnet sponsorater med reklame på tøj, motorcykler og bannere. SKAT fremlagde desuden billeder af teamets scootere og en kassevogn tilhørende klagerens mor, begge påført reklamer for de sponsorerende firmaer. SKAT påpegede, at klageren ikke havde fremlagt dokumentation for en fordeling af sponsorindtægterne mellem teamets kørere. SKAT anførte endvidere, at der alene kan indrømmes fradrag for købsmoms af udgifter, der vedrører leverancen af reklameydelsen, og at udgifter til roadracing som amatørsport er momsfritaget i henhold til Momsloven § 13, stk. 1, nr. 5.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skulle tage stilling til, om SKAT med rette havde forhøjet klagerens momstilsvar for perioden 1. januar 2012 til 31. december 2012 med 30.000 kr., hvilket indebar en vurdering af, om de modtagne sponsorater var afgiftspligtige i henhold til Momsloven § 4, stk. 1.

Retten henviste til Momsloven § 3, stk. 1, som definerer afgiftspligtige personer som juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed. Denne bestemmelse implementerer Momssystemdirektivets artikel 9, stk. 1, der definerer "afgiftspligtig person" og "økonomisk virksomhed".

Videre henviste retten til Momsloven § 4, stk. 1, der fastslår, at der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Denne bestemmelse skal fortolkes i overensstemmelse med Momssystemdirektivets 2, stk. 1, litra c, som omhandler momspligtige leveringer af ydelser mod vederlag.

Landsskatteretten fandt, at SKAT havde godtgjort, at der forelå en afgiftspligtig transaktion, og at klageren havde leveret reklameydelserne. Dette blev begrundet med:

  • Klagerens egen telefoniske oplysning til SKAT den 21. januar 2013 om, at han havde tegnet sponsorater med reklame på tøj, motorcykler og bannere.
  • SKATs fremlæggelse af billeder af teamets scootere påført diverse reklamer for de sponsorerende virksomheder, selvom klageren anførte, at billederne var fra 2011.
  • SKATs fremlæggelse af billeder af en kassevogn tilhørende klagerens mor, som ligeledes var monteret med reklamer for de sponsorerende firmaer, indhentet ved observation i oktober 2013.

Retten lagde vægt på, at SKAT på tilstrækkelig vis havde sandsynliggjort, at klageren faktisk havde leveret reklameydelser som modydelse for de modtagne privatsponsorater, uanset at sponsoraftalerne ikke eksplicit indeholdt bestemmelser herom.

Landsskatteretten stadfæstede dermed SKATs afgørelse om forhøjelse af afgiftstilsvaret med 30.000 kr.

Lignende afgørelser