Command Palette

Search for a command to run...

Afvisning af klage over byggetilladelse til tilbygning i Tårnby Kommune

Dato

13. august 2025

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afvisning af klage over Tårnby Kommunes byggetilladelse til tilbygning på [A1], Kastrup

Tårnby Kommune meddelte den 27. maj 2024 en lovliggørende byggetilladelse til en tilbygning på en ejendom i Kastrup. Ejerne af en naboejendom har klaget over denne afgørelse.

Sagens forløb

Sagen har en lang forhistorie, der strækker sig tilbage til 2015, hvor den oprindelige ansøgning om byggetilladelse blev indsendt. Siden da er der blevet meddelt flere byggetilladelser, som efterfølgende er blevet ophævet og hjemvist af klageinstanser, herunder Statsforvaltningen og Byggeklageenheden.

De oprindelige plangrundlag var byplanvedtægt nr. 4 og lokalplan nr. 4.1. Disse blev i 2021 afløst af en ny lokalplan, nr. 147, Tårnby Villaby.

  • 3. august 2017: Kommunen gav byggetilladelse. Planklagenævnet har tidligere vurderet, at dette indebar en indirekte afgørelse efter planloven om, at byggeriet var i overensstemmelse med de dagældende planer.
  • 14. marts 2022: Byggeklageenheden ophævede byggetilladelsen fra 2017.
  • 22. december 2022: Planklagenævnet afviste en klage over den planmæssige vurdering fra 2017, da klagefristen var overskredet.
  • 9. november 2022: Kommunen gav en ny lovliggørende byggetilladelse, som Byggeklageenheden ophævede den 23. maj 2024.

Den påklagede afgørelse

Den 27. maj 2024 gav kommunen den seneste lovliggørende byggetilladelse, som er genstand for den aktuelle klage.

Klagens indhold

Klagerne anfører, at tilbygningen er i strid med bestemmelser i både den gamle lokalplan nr. 4.1 og den nye lokalplan nr. 147. De mener desuden, at kommunen har tilsidesat lighedsgrundsætningen.

Planklagenævnet afviser at behandle klagen.

Manglende afgørelse efter planloven

Planklagenævnet kan kun behandle klager over retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3. Nævnet vurderer, at kommunens afgørelse den 27. maj 2024 alene er en byggetilladelse efter byggelovgivningen. Den planmæssige vurdering af projektet skete allerede i forbindelse med byggetilladelsen den 3. august 2017.

Selvom Byggeklageenheden har ophævet de efterfølgende byggetilladelser, har dette kun vedrørt afgørelser efter byggelovgivningen. Den oprindelige afgørelse efter planloven fra 2017 er derfor fortsat gældende og er ikke blevet ophævet. Da kommunen ikke har foretaget en ny planmæssig vurdering i forbindelse med den seneste byggetilladelse, er der ikke truffet en ny afgørelse, som Planklagenævnet kan behandle.

Andre klagepunkter uden for nævnets kompetence

Planklagenævnet afviser at behandle en række andre klagepunkter, da de falder uden for nævnets kompetence:

  • Vedtagelse af planer: Nævnet har tidligere afvist at behandle dette punkt.
  • Databeskyttelse (GDPR): Klager henvises til Datatilsynet.
  • Naboretlig tålegrænse: Dette er et privatretligt anliggende, der hører under domstolene.
  • Forholdet til kommuneplanen: En kommunes beslutning om ikke at nedlægge forbud efter Planlovens § 12, stk. 3, er ikke en afgørelse, der kan påklages.
  • Forholdet til byggelovgivningen: Spørgsmål om f.eks. det skrå højdegrænseplan og partshøring hører under Byggeklageenheden, som allerede behandler sagen.

Lignende afgørelser