Command Palette

Search for a command to run...

Landsskatteretten: Beregning af exemption-lempelse for udenlandsk pension i 2009

Dato

28. november 2016

Hoved Emner

Udenlandsk indkomst

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Exemption-lempelse, Udenlandsk pension, Dobbeltbeskatningsoverenskomst, Praksisændring, Forældelse, Skatteforvaltningsloven, Personfradrag

Sagen omhandler beregningen af exemption-lempelse for udenlandsk pension fra USA for indkomståret 2009. Klageren modtog Social Security-pension fra USA, som ikke var selvangivet, hvilket førte til en ændring af årsopgørelsen fra SKAT. SKAT havde oprindeligt opgjort lempelsen til 17.528 kr.

Klageren nedlagde principal påstand om, at skatteansættelsen for 2009 var forældet i henhold til Forældelsesloven § 3. Subsidiært gjorde klageren gældende, at SKATs skatteberegning var forkert, idet pensionsbeløbet allerede var beskattet i USA og derfor ikke skulle underlægges dansk beskatning, jf. dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 18, stk. 2.

SKAT fastholdt, at fristreglerne i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1 var overholdt, da forslag til afgørelse blev fremsendt den 12. marts 2013, og årsopgørelsen blev ændret den 11. april 2013. SKAT forklarede, at indkomsten var omfattet af dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 18, som giver USA beskatningsretten, men at Danmark, som bopælsstat, skulle give lempelse efter exemption-metoden, jf. overenskomstens artikel 23, stk. 3, litra c.

SKATs styresignal SKM2013.920.SKAT, som ændrede praksis for lempelsesberegning af udenlandsk indkomst i forhold til personfradrag, gjaldt automatisk for indkomstårene fra 2010 og frem. SKAT argumenterede oprindeligt, at der ikke var hjemmel i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 7 til at udstrække styresignalet til indkomstår forud for 2010. Dog tilsluttede SKAT sig senere Skatteankestyrelsens indstilling om, at den verserende klagesag for 2009 kunne behandles i overensstemmelse med den ændrede praksis, da den tidligere praksis var i strid med Traktaten for den Europæiske Unions Funktionsmåde artikel 63.

Landsskatterettens afgørelse

Formalitetsindsigelse vedrørende indkomståret 2009

Landsskatteretten behandlede klagerens principale påstand om forældelse af skatteansættelsen for indkomståret 2009. Det blev fastslået, at selvom den almindelige forældelsesfrist er 3 år i henhold til Forældelsesloven § 1 og Forældelsesloven § 3, stk. 1, gælder der særlige regler på det skatteretlige område, specifikt Skatteforvaltningsloven § 20, stk. 1 og Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1.

SKAT afsendte forslag til afgørelse den 12. marts 2013, og årsopgørelsen blev lagt i klagerens skattemappe den 11. april 2013. Da fristen for ordinær skatteansættelse for indkomståret 2009 var den 1. maj 2013, fandt Landsskatteretten, at SKATs frister var overholdt. Klagerens påstand om forældelse blev derfor afvist.

Beskatning af udenlandsk pension for indkomståret 2009

Landsskatteretten fastslog, at fysiske personer, der er fuldt skattepligtige til Danmark i henhold til Kildeskatteloven § 1, stk. 1, skal selvangive al indkomst, uanset om den hidrører fra Danmark eller udlandet, jf. Statsskatteloven § 4.

Da pensionen var beskattet i USA, opstod en dobbeltbeskatningssituation, som er omfattet af dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og USA. I henhold til overenskomstens artikel 18, stk. 1, litra a, har USA beskatningsretten til pensionen. Lempelsen for udenlandsk skat reguleres af overenskomstens artikel 23, stk. 3, litra c, som foreskriver anvendelse af exemption-metoden. Dette betyder, at Danmark kan medregne indkomsten i beskatningsgrundlaget, men skal give et fradrag svarende til den del af indkomstskatten, der kan henføres til den amerikanske indkomst.

Landsskatteretten bemærkede, at den tidligere praksis for lempelsesberegning, hvor personfradraget blev fratrukket før lempelsen, medførte en merbeskatning af udenlandske indkomster sammenlignet med indenlandske. Denne forskel udgjorde en restriktion i strid med Traktaten for den Europæiske Unions Funktionsmåde artikel 63, som også var gældende for indkomståret 2009, uanset at SKAT først ændrede praksis med styresignal SKM2013.920.SKAT fra og med indkomståret 2010.

Landsskatteretten ændrede derfor SKATs afgørelse af 11. april 2013. Skatteberegningen for indkomståret 2009 skal foretages efter retningslinjerne i punkterne 2 og 3 i SKM2013.920.SKAT. Beregningen af nedslaget overlades til SKAT, jf. Bekendtgørelse om Skatteankestyrelsen § 15, stk. 3.

Lignende afgørelser