Forbruger ikke berettiget til at udnytte returret på brugt ur
Dato
30. oktober 2013
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Accessories og optik
Højdepunkt
Forbruger var ikke berettiget til at udnytte returret Den erhvervsdrivende havde
En forbruger købte et ur som julegave til sin hustru. Efter to dages brug konstaterede hustruen, at det var svært at se klokken på uret, især om aftenen, grundet den mørkebrune urskive. Forbrugeren henvendte sig derfor til den erhvervsdrivende for at bytte uret til et med en lysere skive. Den erhvervsdrivende afviste ombytningen med henvisning til, at uret var blevet brugt.
Forbrugerklagenævnet lagde til grund, at forbrugerens hustru havde båret uret i flere dage, før ombytning blev forsøgt. Nævnet bemærkede, at der som udgangspunkt ikke er fortrydelses- eller returret ved køb i fysiske butikker. Når en sådan service tilbydes, fastsætter den erhvervsdrivende selv betingelserne, men skal oplyse forbrugeren om disse vilkår før købet.
Vurdering af returvilkår og urets stand
Da den erhvervsdrivende ikke havde skriftlige betingelser for returretten, og ikke kunne godtgøre, at forbrugeren var blevet informeret om, at uret kun måtte prøves og ikke bæres, førte dette forhold ikke i sig selv til, at returretten ikke kunne benyttes. Imidlertid foretog Nævnet en besigtigelse af uret.
Afgørelse
Nævnet vurderede, at uret havde ridser i en grad, der oversteg, hvad der er acceptabelt for at kunne tilbagelevere varen i væsentlig samme stand som ved købet. Uret kunne derfor ikke sælges som nyt igen. På baggrund heraf fandt Nævnet, at den erhvervsdrivende var berettiget til at afvise forbrugerens krav om ombytning af uret. Forbrugeren fik derfor ikke medhold i sit krav.
Lignende afgørelser