Command Palette

Search for a command to run...

Tv var ikke kompatibelt med forbrugers tv-udbyder - Den erhvervsdrivende havde ikke oplyst om dette

Dato

29. november 2013

Nævn

Forbrugerklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Elektronik

Højdepunkt

Tv var ikke kompatibelt med forbrugers tv-udbyder Den erhvervsdrivende havde ikke

En forbruger købte et tv til 5.999 kr. og oplevede kort tid efter problemer med, at tv'et ikke kunne oprette forbindelse til internettet. Den erhvervsdrivende forsøgte at afhjælpe fejlen gentagne gange, herunder udskiftning af mainboard og softwareopdateringer. Efter forbrugerens tredje reklamation afviste den erhvervsdrivende dog, at der var fejl ved tv'et, og mente, at problemet lå i forbrugerens router. Forbrugeren forlangte herefter ophævelse af købet.

Forbrugerens påstande

Forbrugeren anførte, at tv'et ca. to måneder efter købet ikke ville oprette forbindelse til internettet. Efter flere mislykkede forsøg på udbedring opstod der yderligere fejl under sagens behandling, herunder tab af kanaler og nulstilling af indstillinger. Forbrugeren fremhævede, at automatisk kanal- og serviceopdatering er en grundlæggende funktion i moderne tv, og at der ikke blev oplyst om potentielle kompatibilitetsproblemer med hendes tv-udbyder ved købet.

Den erhvervsdrivendes forsvar

Den erhvervsdrivende afviste forbrugerens krav om ophævelse. De fastholdt, at de ikke havde konstateret fejl ved internetforbindelsen. Vedrørende tab af kanaler forklarede den erhvervsdrivende, at dette skyldtes forkert indstilling af tv'et, idet system- og autoserviceopdatering burde være slået fra. Ifølge producenten var problemet med tab/sletning af kanaler specifikt for forbrugerens tv-udbyder, men forekom også på andre tv-mærker. Tv'et var oprindeligt godkendt af tv-udbyderen og fungerede normalt på deres netværk ved købstidspunktet.

Den sagkyndiges vurdering

En sagkyndig udtalelse belyste følgende:

  • Tv'et ville periodisk ikke forbinde til det trådløse internet og kunne slet ikke finde internettet. Fejlen blev vurderet til at være software-relateret.
  • Det var ikke muligt at fastslå, om fejlen primært lå i tv'et eller routeren, men det var sandsynligt, at routeren var årsagen, da fejlen ikke blev konstateret med en anden router. En anden router ville sandsynligvis udbedre fejlen.
  • Tv'et og routeren burde teoretisk set virke sammen, da begge understøtter 802.11b & g.
  • Den sagkyndige konstaterede, at tv'et mistede kanaler og genstartede umotiveret én gang. Nulstilling af indstillinger blev dog ikke konstateret.
  • Deaktivering af automatisk kanalopdatering kunne muligvis løse problemet med forsvindende kanaler, men disse indstillinger bør normalt være slået til. Hvis de skal være slået fra, er tv'et ifølge den sagkyndige ikke kompatibelt med forbrugerens tv-udbyder.

Forbrugerklagenævnet traf afgørelse om, hvorvidt tv'et var mangelfuldt. En mangel foreligger, hvis salgsgenstanden er af anden eller ringere beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle være, eller hvis sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse af salgsgenstanden, jf. Købeloven § 76, stk. 1, nr. 3 og 4.

Flertallets afgørelse

Fire nævnsmedlemmer fandt, at det ikke var godtgjort, at tv'et var mangelfuldt. Flertallet lagde vægt på, at internetforbindelsesfejlen sandsynligvis skyldtes forbrugerens router, da den sagkyndige ikke konstaterede fejlen med en anden router. Desuden blev det vurderet, at fejlen med periodisk tab af kanaler skyldtes manglende kompatibilitet mellem tv'et og forbrugerens tv-udbyder. Da den erhvervsdrivende ikke var bekendt med disse kompatibilitetsproblemer ved købstidspunktet, havde de ikke forsømt deres oplysningspligt. På baggrund heraf fik forbrugeren ikke medhold i sin klage.

Mindretallets afgørelse

Et nævnsmedlem udtalte, at tv'et og routeren burde virke sammen, og at automatisk kanalopdatering normalt bør være slået til. Mindretallet vurderede, at den manglende kompatibilitet gjorde tv'et kontraktmæssigt mangelfuldt, jf. Købeloven § 76, stk. 1, nr. 4. Da manglen ikke blev anset for uvæsentlig, var forbrugeren berettiget til at ophæve købet, jf. Købeloven § 78, stk. 1, nr. 4.

Afgørelsen blev truffet efter stemmeflertallet, hvilket betød, at forbrugeren ikke fik medhold.

Lignende afgørelser