Vejlovens § 1: Vejdirektoratets vejledning om saglige hensyn i vejadministration
Dato
12. august 2022
Kommune
Aarhus Kommune
Eksterne links
Tags
Vejdirektoratet afklarer i en vejledende udtalelse til Aarhus Kommune, hvilke hensyn en vejmyndighed lovligt kan lægge vægt på ved afgørelser efter vejloven. Udtalelsen er baseret på en fortolkning af formålsbestemmelsen i Vejlovens § 1.
Primære og sekundære hensyn
Vejdirektoratet understreger, at de primære og mest tungtvejende hensyn altid skal være trafikale og vejtekniske. De øvrige hensyn, der er oplistet i Vejlovens § 1, såsom miljø, flora, fauna, samfundsøkonomi og hensyn til naboer, fungerer som vigtige og saglige støttehensyn. Disse kan dog sjældent udgøre det eneste grundlag for en afgørelse, men skal indgå i en samlet vurdering.
Vægtning af forskellige hensyn
Vejdirektoratet præciserer, hvordan forskellige typer af hensyn skal vægtes i praksis:
Hensynstype | Vægtning og anvendelse | Lovhjemmel (eksempel) |
---|---|---|
Trafikale & vejtekniske hensyn | Primære og afgørende for beslutningen. | Vejlovens § 1 |
Miljø, naboer, samfundsøkonomi | Vigtige støttehensyn, der supplerer de primære hensyn. | Vejlovens § 1 |
Anlægsøkonomi (myndighedens) | Sagligt hensyn ved prioritering af ressourcer, men kan ikke stå alene eller tilsidesætte lovpligtig vedligeholdelse. | Afvejes mod f.eks. Vejlovens § 8 |
Entreprenørens økonomi/planlægning | Ikke et primært hensyn for myndigheden, men kan være relevant i en proportionalitetsvurdering af stillede vilkår. | Generel forvaltningsret |
Derudover kan specifikke bestemmelser i loven angive yderligere saglige hensyn, som f.eks. de trafikadfærdsregulerende formål i Vejlovens § 90, stk. 2. Det er derfor afgørende at fortolke formålet med den enkelte bestemmelse, der anvendes i en konkret sag.
Vejdirektoratet fastslår i en vejledende udtalelse, at vejmyndigheder ved administration af vejloven primært skal varetage trafikale og vejtekniske hensyn, som angivet i Vejlovens § 1. Andre hensyn nævnt i bestemmelsen, såsom miljø, samfundsøkonomi og hensyn til naboer, er vigtige og saglige støttehensyn, men kan sjældent stå alene som begrundelse for en afgørelse.
Økonomiske hensyn er saglige, men kan ikke være den eneste faktor. En vejmyndigheds egen anlægsøkonomi er et legitimt prioriteringsværktøj, men det må ikke tilsidesætte lovbestemte pligter som vedligeholdelsespligten i Vejlovens § 8. Hensynet til en privat entreprenørs økonomi og planlægning er ikke et primært hensyn for vejmyndigheden, men kan indgå i en proportionalitetsvurdering af de vilkår, der stilles. Kredsen af lovlige hensyn skal desuden altid fastlægges ud fra en fortolkning af den enkelte bestemmelse, der anvendes, f.eks. Vejlovens § 73 om beskyttelse af vejanlægget.
Lignende afgørelser