Klage over SEAS’ opkrævning afvist grundet manglende kompetence og overskredet klagefrist
Dato
19. marts 2007
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Elforsyning
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Afvisning af pågældende klage
Sagen omhandler en klage fra en forbruger over SEAS' opkrævning af 19. oktober 2006 på 9.372,24 kr., hvoraf 7.286 kr. udgjorde et "overført skyldigt problem". Klagen fokuserede på dette restbeløb.
Den aktuelle klage havde forbindelse til en tidligere sag (Energiklagenævnets j.nr. 11-243), som blev afgjort den 24. juni 2005. I den sag hjemviste Energiklagenævnet sagen til Energitilsynet, da afgørelsen var truffet på et utilstrækkeligt grundlag.
Energitilsynets behandling og forbrugerens indvendinger
Forbrugeren indgav også klagen over restbeløbet til Energitilsynet den 31. oktober 2006. Energitilsynet afviste dog at behandle klagen den 28. november 2006, idet de allerede havde taget stilling til spørgsmålet om opgørelsen af "overført skyldige beløb" i årsopgørelsen 2002/2003 ved brev af 19. maj 2006. Denne afgørelse var resultatet af den tidligere hjemvisning fra Energiklagenævnet. Energitilsynet fandt, i medfør af elforsyningsloven § 77, stk. 1 jf. elforsyningsloven § 6, stk. 3, ikke anledning til at rette indvendinger mod SEAS' fremgangsmåde.
Forbrugeren anførte den 7. december 2007 over for Energiklagenævnet, at Energitilsynets afgørelse af 19. maj 2006 burde tilsidesættes, da den angiveligt var i strid med Energiklagenævnets afgørelse af 24. juni 2005. Forbrugeren klagede desuden over, at SEAS ikke respekterede Energiklagenævnets tidligere afgørelse, idet de anerkendte indbetalinger for 2002/2003, men hævdede, at en indbetaling i april 2003 skulle udligne et skyldigt beløb fra 2002.
Energiklagenævnets kompetence
Energiklagenævnet er den sidste administrative klageinstans for myndighedsafgørelser inden for energiområdet. Nævnets kompetence er afgrænset til klager over myndighedsafgørelser. En afgørelse defineres i forvaltningsretlig litteratur som en sproglig tilkendegivelse af en beslutning fra en offentlig myndighed, der ensidigt fastsætter ret, er eksternt rettet mod borgerne og truffet på offentligretligt grundlag.
Den 1. november 2004 blev Ankenævnet på Energiområdet oprettet som et privat ankenævn. Dette nævn behandler private forbrugeres klager over energiselskaber vedrørende køb og levering af el, natur-, bygas eller fjernvarme.
Energiklagenævnet afviste klagen over SEAS' opkrævning af 19. oktober 2006 samt klagen over Energitilsynets afgørelse af 19. maj 2006.
Afvisning af klage over SEAS' opkrævning
Klagen over SEAS' opkrævning blev afvist, da den vedrørte en civilretlig tvist mellem forbrugeren og elforsyningsselskabet. Denne type klager falder uden for Energiklagenævnets kompetenceområde, især efter oprettelsen af Ankenævnet på Energiområdet den 1. november 2004. Energiklagenævnet kan ikke henvise sagen til Ankenævnet på Energiområdet, da sidstnævnte er et privat ankenævn, jf. Forvaltningsloven § 7 modsætningsvis.
Afvisning af klage over Energitilsynets afgørelse
Klagen over Energitilsynets afgørelse af 19. maj 2006 blev afvist på grund af fristoverskridelse. Fristen for at indbringe en afgørelse truffet af Energitilsynet for Energiklagenævnet er 4 uger efter meddelelse, jf. elforsyningsloven § 89, stk. 3. Da Energitilsynets afgørelse blev meddelt den 19. maj 2006, og klagen først blev indgivet den 31. oktober 2006, var fristen overskredet betydeligt. Der var ikke oplyst særlige forhold, der kunne begrunde, at Energiklagenævnet så bort fra fristoverskridelsen.
Afgørelsens grundlag
Afgørelsen blev truffet af Energiklagenævnets formand efter Bekendtgørelse om forretningsorden for Energiklagenævnet § 6, stk. 1. Afgørelsen kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Lignende afgørelser