Command Palette

Search for a command to run...

Skønsmæssig forhøjelse af frisørsalons omsætning nedsat

Dato

14. november 2011

Hoved Emner

Foreløbig fastsættelse, taksation og skønsmæssig ansættelse

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Skønsmæssig ansættelse, Omsætning, Regnskabsgrundlag, Privatforbrug, Bruttoavance, Frisørsalon, Skattekontrol

Sagen omhandler en klage over skønsmæssig forhøjelse af omsætningen i en frisørsalon for indkomstårene 2005, 2006 og 2007. Klageren driver en frisørsalon fra sin bopæl, som har åbent fire dage om ugen.

SKAT havde oprindeligt foretaget skønsmæssige forhøjelser af omsætningen, som Skatteankenævnet efterfølgende forhøjede yderligere til 215.000 kr. for hvert år. Skatteankenævnet begrundede forhøjelsen med, at virksomhedens regnskabsgrundlag var tilsidesat, da der ikke var et kasseapparat, daglige opslag på regnemaskine blev brugt som indtægtsbilag, og der ikke var foretaget løbende kasse- og bankafstemning. Derudover var der konstateret negative kassebeholdninger og uoverensstemmelser mellem antallet af aftaler i bestillingsbøgerne og antallet af opslag på regnestrimler. Bestillingsbøgerne fremstod desuden renskrevne.

Klagerens repræsentant påstod, at forhøjelserne skulle bortfalde, idet SKAT havde foretaget en udokumenteret og urimelig forhøjelse uden hensyntagen til den fremsendte selvangivelse og årsregnskab. Det blev anført, at klageren havde fremlagt en tilfredsstillende kapitalforklaring samt finanskladder, kontokort og bilag, der belyste transaktionerne i virksomheden.

Regnskabsmæssige forhold og privatforbrug

Virksomhedens selvangivne bruttoavanceprocenter var lavere end frisørbranchens normtal, som for årene 2003-2005 lå på ca. 85%. Klagerens selvangivne bruttoavanceprocenter var:

ÅrBruttoavance i pct.
200572,3 pct.
200662,7 pct.
200767,3 pct.

SKATs opgørelser af husstandens privatforbrug viste følgende:

Privatforbrug for 2005243.310 kr.
Privatforbrug for 2006153.327 kr.
Privatforbrug for 200725.937 kr.

Skatteankenævnet fandt, at det selvangivne privatforbrug var behæftet med betydelig usikkerhed og forhøjede derfor omsætningen yderligere for at give plads til et rimeligt privatforbrug. Landsskatteretten fandt dog, at Skatteankenævnets yderligere forhøjelser ville give klageren et uforholdsmæssigt højt privatforbrug i 2005 og 2006, og at disse forhøjelser ikke var underbygget af objektive kendsgerninger. Landsskatteretten nedsatte derfor forhøjelserne til et niveau, der resulterede i bruttoavanceprocenter tæt på branchenormen og et mere rimeligt privatforbrug.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten nedsatte Skatteankenævnets skønsmæssige forhøjelse af virksomhedens omsætning for indkomstårene 2005, 2006 og 2007.

Landsskatteretten fandt, at Skatteankenævnet var berettiget til at tilsidesætte virksomhedens regnskab og foretage en skønsmæssig ansættelse af indkomsten. Dette skyldtes, at regnskabsgrundlaget ikke opfyldte kravene, idet der var konstateret negative kassebeholdninger, og virksomheden ikke havde foretaget effektive, daglige kasseafstemninger. Kravene til regnskabet fremgår af blandt andet Skattekontrolloven § 1, Skattekontrolloven § 3 og Skattekontrolloven § 5.

Landsskatteretten bemærkede, at:

  • Bestillingsbøgerne ikke umiddelbart kunne lægges til grund for fastsættelse af omsætningen, da de fremstod renskrevne uden rettelser.
  • Det ikke var godtgjort, at virksomhedens priser afveg væsentligt fra gennemsnittet i frisørbranchen, hvor normtal for bruttofortjeneste i årene 2003-2005 udgjorde ca. 85%.
  • Skatteankenævnets yderligere forhøjelser, ud over SKATs oprindelige skøn, ville give klageren et uforholdsmæssigt højt privatforbrug i indkomstårene 2005 og 2006 og var ikke underbygget af objektive kendsgerninger.

Landsskatteretten foretog følgende nedsættelser af forhøjelserne:

IndkomstårSkatteankenævnets forhøjelse (kr.)Landsskatterettens nedsættelse (kr.)Landsskatterettens forhøjelse (kr.)
2005215.000155.00060.000
2006215.000115.000100.000
2007215.000105.000110.000

De beregnede privatforbrug udgjorde herefter:

IndkomstårBeregnet privatforbrug (kr.)
2005303.310
2006253.327
2007135.937

Lignende afgørelser