Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Vesthimmerlands Kommunes afgørelse af 5. maj 2009, som pålagde klagerens ejendom tilslutnings- og forblivelsespligt til Hvalpsund Kraftvarmeværk A.m.b.a. med en frist på 9 år. Klagen blev oprindeligt indgivet som en ansøgning om dispensation fra tilslutningspligten. Energiklagenævnet anmodede klageren om at præcisere, om det var en klage eller en dispensationsansøgning, hvorefter klageren bekræftede, at det var en klage over den pålagte tilslutningspligt. Klagerens argumenter var ikke tidligere fremsat over for kommunen. Kommunen afviste at genoptage sagen og fastholdt sin afgørelse. Hvalpsund Kraftvarmeværk A.m.b.a. fremsendte ingen bemærkninger til sagen. Energiklagenævnet stadfæstede kommunens afgørelse.

Energiklagenævnet stadfæstede Vesthimmerlands Kommunes afgørelse af 5. maj 2009 om pålæg af tilslutnings- og forblivelsespligt til Hvalpsund Kraftvarmeværk A.m.b.a.

Godkendelse af projektforslag

Energiklagenævnet vurderede, at Hvalpsund Kraftvarmeværk A.m.b.a.'s projektforslag indeholdt de nødvendige oplysninger for kommunens bedømmelse af ansøgningen, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 3. Projektforslaget havde været i høring hos de berørte grundejere, som også modtog skriftlig meddelelse om godkendelsen og pålægget, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 4 og Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 20, stk. 1. Nævnet fandt, at kommunens behandling af projektforslaget var i overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelsen, og at kommunens afgørelse var baseret på saglige hensyn, herunder forsyningssikkerhed og varmepris.

Fritagelse fra tilslutningspligt

Klageren anførte, at ejendommen ikke opvarmes konstant i fyringssæsonen og påregnes nedrevet inden for en kortere årrække med henblik på opførelse af et lavenergihus. Disse argumenter blev forstået som en anmodning om fritagelse i medfør af Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, nr. 4 eller Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, nr. 5.

Energiklagenævnet fandt, i lighed med Vesthimmerlands Kommune, at ejendommen ikke var omfattet af fritagelsesgrundene. Nævnet lagde vægt på, at ejendommen er beliggende i et boligområde, er et fritliggende enfamiliehus, og at der på nuværende tidspunkt ikke foreligger konkrete planer om nedrivning. Desuden agter klageren at anvende ejendommen som helårsbolig i fremtiden. Nævnet bemærkede, at tilslutningspligten først indtræder efter 9 år eller ved udskiftning af væsentlige varmeinstallationer. Hvis et lavenergihus opføres inden for de 9 år, vil der være mulighed for dispensation fra tilslutningspligten i medfør af Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 3. Selvom ejendommen rives ned, vil tilslutningspligten stadig være gældende, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 16, men dispensation kan søges efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17.

Lignende afgørelser