Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Vesthimmerlands Kommunes afgørelse af 5. maj 2009, hvor kommunen godkendte Hvalpsund Kraftvarmeværk A.m.b.a.'s projektforslag om tilslutnings- og forblivelsespligt til værket. Klagerens ejendom blev pålagt tilslutningspligt med en 9-års frist, og en ansøgning om fritagelse blev afvist.

Baggrund for Projektforslagene

I oktober 2008 anmodede Hvalpsund Kraftvarmeværk A.m.b.a. Vesthimmerlands Kommune om godkendelse af to projektforslag:

  • Etablering af et nyt flisfyret kedelanlæg og godkendelse af et nyt forsyningsområde.
  • Pålæg af tilslutnings- og forblivelsespligt til værket, som omfattede klagerens ejendom.

Kommunens Afgørelse og Begrundelse

Vesthimmerlands Kommune sendte projektforslaget om tilslutningspligt i høring den 4. december 2008. Efter høringsperioden godkendte Byrådet den 30. april 2009 projektforslaget om tilslutnings- og forblivelsespligt for Hvalpsund. Afgørelsen pålagde klagerens ejendom tilslutnings- og forblivelsespligt med en frist på maksimalt 9 år. Tilslutningspligten kunne dog indtræde tidligere, hvis væsentlige varmeinstallationer skulle udskiftes inden fristens udløb, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 12.

Kommunens afgørelse var truffet med hjemmel i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 2, som giver kommunalbestyrelsen mulighed for at pålægge tilslutningspligt. Begrundelsen for pålægget var baseret på en vurdering af projektforslaget, der indeholdt de nødvendige oplysninger i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 3, herunder forbrugerøkonomiske konsekvenser. Kommunen vurderede, at projektet ville medføre lavere varmeudgifter og bidrage til en mere samfundsøkonomisk og miljøvenlig varmeforsyning i overensstemmelse med Varmeforsyningsloven.

Undtagelser fra Tilslutningspligt

Kommunen oplyste om flere kategorier af eksisterende bebyggelse, der ikke kan kræves tilsluttet kollektiv varmeforsyning, herunder:

  • Bygninger, hvor omstilling er uforholdsmæssig bekostelig.
  • Bygninger med vedvarende energianlæg (f.eks. solvarme, varmepumper, træfyr), der dækker mere end halvdelen af energiforbruget.
  • Bygninger med overskudsvarme fra produktion, der dækker mere end halvdelen af energiforbruget.
  • Bygninger, der forventes nedrevet inden for en kortere årrække.
  • Bygninger, der ikke er konstant opvarmet i fyringssæsonen.
  • Lavenergihuse, der opfylder bygningsreglementets krav.

Disse undtagelser er specificeret i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15. Kommunen fremhævede, at en ejendom ikke kan fritages for tilslutningspligt ved senere at installere et af de nævnte anlæg, efter at pålægget er meddelt.

Klagerens Indsigelse

Klageren havde søgt om fritagelse fra tilslutningspligten med henvisning til, at ejendommen var købt uden tilknytning til varmeværket, og at der var installeret en Tasso underforbrændingskedel, der var velegnet til træpillefyring. Klageren anførte, at de ca. to måneder før kommunens afgørelse, den 25. februar 2009, havde orienteret kommunen om installationen af et træpillefyr, der dækker 100 pct. af bygningens energiforbrug til opvarmning og varmt vand. Klageren mente derfor, at ejendommen var fritaget i medfør af Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, nr. 2.

Klageren havde desuden, sammen med andre grundejere, gjort indsigelse mod tilslutningspligten med henvisning til tidligere utroværdig økonomi og manglende forbrugergrundlag for varmeværket, samt at mange nye boliger ville være lavenergihuse eller opvarmet med el/biobrændsel og dermed fritaget.

Retsgrundlag og Vejledning

Retsgrundlaget for tilslutningspligt findes primært i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg, herunder §§ 2-5, §§ 10-11, og § 15. Energistyrelsen har i august 1998 udsendt en vejledning til den dagældende tilslutningsbekendtgørelse, som indeholder en "Positivliste for træfyrede anlæg". Denne liste angiver betingelser for, at et træfyr kan berettige til fritagelse efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, nr. 2. Det fremgår af Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 16, at man ikke kan kræve sig fritaget for tilslutningspligt efter udløbet af klagefristen, medmindre der er tale om dispensation efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1. Kommunen har mulighed for at dispensere i særlige tilfælde, herunder forlænge tilslutningsfristen.

Energiklagenævnet traf følgende afgørelse:

Godkendelse af Projektforslag om Tilslutnings- og Forblivelsespligt

Energiklagenævnet stadfæstede Vesthimmerlands Kommunes afgørelse af 5. maj 2009 om godkendelse af Hvalpsund Kraftvarmeværk A.m.b.a.'s projektforslag om tilslutnings- og forblivelsespligt. Nævnet fandt, at projektforslaget indeholdt de nødvendige oplysninger i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 3 og var behandlet i overensstemmelse med reglerne i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 4 og Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 20, stk. 1. Kommunens skøn ved vurderingen af projektforslaget blev anset for at være vidt, og afgørelsen var baseret på saglige hensyn, herunder forsyningssikkerhed og varmepris.

Hjemvisning af Spørgsmål om Fritagelse fra Tilslutningspligt

Spørgsmålet om fritagelse fra tilslutningspligten blev hjemvist til fornyet behandling i Vesthimmerlands Kommune. Klageren havde anført, at ejendommen var omfattet af Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, nr. 2, da et træpillefyr var installeret før kommunens afgørelse og dækkede 100 pct. af bygningens energiforbrug. Energiklagenævnet bemærkede, at Vesthimmerlands Kommune ikke havde forholdt sig til, hvorvidt klagerens fyr var omfattet af denne bestemmelse, og heller ikke havde indhentet yderligere oplysninger herom.

Kommunen blev pålagt at tage stilling til, hvorvidt klageren var berettiget til fritagelse på baggrund af træfyret. Energiklagenævnet henledte i den forbindelse opmærksomheden på kravene i Forvaltningsloven § 22 og Forvaltningsloven § 24 om begrundelse og korrekt henvisning til bestemmelser i tilslutningsbekendtgørelsen. Nævnet henstillede desuden, at kommunen i fremtidige sager foretager en fornyet gennemgang af indkomne klagesager, forinden de videresendes til Energiklagenævnet, jf. formålet med Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 21, stk. 2.

Lignende afgørelser