Afslag på genoptagelse af sag om tilslutningspligt til fjernvarme
Dato
21. februar 2017
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Øvrige
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Afslag på anmodning om genoptagelse af tidligere afgørelse
Sagen omhandler en klagers anmodning om genoptagelse af Energiklagenævnets afgørelse af 13. juli 2016, som stadfæstede Silkeborg Kommunes pålæg om tilslutningspligt til fjernvarme. Kommunen havde begrundet pålægget med, at det ikke ville være uforholdsmæssigt bekosteligt for klager at installere fjernvarme.
Sagens forløb har været langvarigt og involveret flere instanser:
Tidligere afgørelser og genoptagelser
Silkeborg Kommune godkendte den 27. februar 2012 et projektforslag om tilslutningspligt og pålagde klagers ejendom tilslutningspligt den 12. marts 2012. Klager påklagede dette til Energiklagenævnet, som den 21. december 2012 stadfæstede kommunens afgørelse.
Klager anmodede den 14. januar 2013 om genoptagelse af nævnets afgørelse, idet omstilling til fjernvarme angiveligt ville være uforholdsmæssigt bekostelig. Energiklagenævnet imødekom anmodningen den 8. april 2013 og hjemviste sagen til Silkeborg Kommune. Kommunen skulle herefter indhente oplysninger om nødvendige installations- eller bygningsmæssige ændringer og foretage en konkret vurdering af omkostningerne.
Silkeborg Kommune afgjorde sagen på ny den 30. april 2015 og fandt, at omstillingen ikke ville være uforholdsmæssigt bekostelig, idet en løsning blev vurderet til maksimalt 32.000 kr. Klager påklagede denne afgørelse til Energiklagenævnet, som den 13. juli 2016 stadfæstede kommunens vurdering.
Klagers anmodning om genoptagelse
Klager anmodede den 13. september 2016 om genoptagelse af Energiklagenævnets afgørelse af 13. juli 2016 med følgende hovedpunkter:
- Det nu ophævede tilbud på 32.000 kr.: Klager undrer sig over, at nævnet baserer sin afgørelse på et tilbud, der ikke længere er gældende og ikke vil være det om ni år, når tilslutning senest skal ske.
- Biogascertificeringer og statusændring til VE-opvarmning: Klager savner en stillingtagen til biogascertificeringer og muligheden for at ændre status på det eksisterende naturgasfyr til vedvarende energi (VE) opvarmning.
- Silkeborg Kommunes manglende besvarelse af forventet m3 naturgas: Klager påpeger, at kommunen ikke har svaret på spørgsmål om forventet naturgasforbrug.
- Rambøll rapport fra 2013: Klager anfører, at kommunen fejlagtigt har skrevet, at rapporten ikke viser behov for synlig rørføring, hvilket klager mener fremgår af rapporten.
- Projektforslag vedtaget i 2011 og lovhjemmel: Klager stiller spørgsmålstegn ved lovhjemlen for tilslutningspligten, da området kobles til Silkeborg Kraftvarmeværk med en elproduktionskapacitet på 103 MW. Klager mener, at Varmeforsyningsloven kun regulerer små kraftvarmeværker (under 25 MW), mens større værker reguleres af elforsyningsloven, som ikke giver mulighed for tilslutningspligt.
- Anmodning om genoptagelse af hele grundlaget: Klager anmoder om en fuldstændig genoptagelse af sagen for at vurdere hele grundlaget for pålæggelse af tilslutningspligten.
Silkeborg Kommunes bemærkninger
Silkeborg Kommune har den 24. oktober 2016 oplyst, at de vurderer, at sagen er belyst tilstrækkeligt forud for påbuddet af 30. april 2015. Kommunen fastholder, at udgiften til omstilling ikke vil overstige 32.000 kr. og mener ikke, at klagers anmodning indeholder nye oplysninger, der berettiger en genoptagelse.
Energiklagenævnet afviser at genoptage sin afgørelse af 13. juli 2016. Nævnet begrunder afvisningen med, at der ikke foreligger nye faktiske oplysninger af væsentlig betydning for sagen eller sagsbehandlingsfejl, der kan føre til genoptagelse. Afgørelsen er truffet i henhold til almindelige forvaltningsretlige regler om genoptagelse.
Begrundelse for afvisning af genoptagelse
- Det ophævede tilbud på 32.000 kr.: Energiklagenævnet fastslår, at vurderingen af, om tilslutning er uforholdsmæssigt bekostelig, skal afgøres ud fra de faktiske forhold på det tidspunkt, hvor tilslutningspligten pålægges. Kommunen skal ikke basere sin afgørelse på hypotetiske antagelser om fremtidige forhold.
- Biogascertificeringer og statusændring fra naturgasfyr til VE-opvarmning: Nævnet kan kun tage stilling til påklagede myndighedsafgørelser. Da klagers anbringender om biogascertificeringer og statusændring af naturgasfyr ikke var et tema i kommunens afgørelse, er spørgsmålet ikke omfattet af Energiklagenævnets kompetence.
- Forventet forbrug af naturgas: Energiklagenævnet har behandlet klagen over kommunens vurdering af, om omstilling til fjernvarme er uforholdsmæssigt bekostelig, jf. Bekendtgørelse om tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, stk. 1, nr. 1. Nævnet vurderer, at klagers forventede forbrug af naturgas ikke er relevant i forbindelse med denne vurdering.
- Rambøll rapport fra 2013: Energiklagenævnet har i sin afgørelse af 13. juli 2016 ikke forholdt sig til Rambøll rapporten fra 2013, da Silkeborg Kommune i sin afgørelse af 30. april 2015 lagde vægt på en ny løsning, som ikke var gengivet i rapporten. Nævnet fandt, at den nye løsning ikke ville være uforholdsmæssigt bekostelig.
- Projektforslag vedtaget i 2011 og lovhjemmel: Energiklagenævnet har allerede den 21. december 2012 stadfæstet Silkeborg Kommunes afgørelse om pålæg af tilslutningspligt og vurderet, at kommunens behandling af projektforslaget var i overensstemmelse med reglerne i Bekendtgørelse om tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg. Da klagen over projektforslaget ikke blev indbragt inden for klagefristen på fire uger, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 3, kan nævnet ikke behandle spørgsmål om projektforslagets samfundsøkonomiske beregninger/vurderinger.
- Lovhjemmel vedrørende fremtidig tilkobling til Silkeborg Kraftvarmeværk: Da der ikke foreligger en afgørelse fra kommunen vedrørende lovhjemmel for fremtidig tilkobling til Silkeborg Kraftvarmeværk, har nævnet som rekursinstans ikke kompetence til at behandle spørgsmålet.
Afgørelse og klagevejledning
Energiklagenævnet afviser at genoptage sagen. Afgørelsen er truffet af formanden i henhold til Bekendtgørelse om forretningsorden for Energiklagenævnet § 6, stk. 2 og stk. 5. Afgørelsen kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Søgsmål til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden seks måneder efter meddelelse, jf. Bekendtgørelse om tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg § 22, stk. 5 og Varmeforsyningsloven § 26, stk. 4.
Lignende afgørelser