Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage fra [XXX] over Randers Kommunes afgørelse af 9. juli 2013, som pålagde tilslutnings- og forblivelsespligt til Uggelhuse-Langkastrup Kraftvarmeværk a.m.b.a. Klager anmodede den 24. november 2014 Energiklagenævnet om at genoptage en tidligere sag (j.nr. 1021-13-97), der var afgjort den 26. juni 2014.

Baggrund for den oprindelige afgørelse

Energiklagenævnet havde i sin afgørelse af 26. juni 2014 stadfæstet Randers Kommunes godkendelse af projektforslaget for tilslutnings- og forblivelsespligt samt pålæg af tilslutningspligt for ny bebyggelse. Dog blev pålægget om tilslutningspligt for eksisterende bebyggelse og forblivelsespligt ophævet og hjemvist til kommunen for fornyet behandling, herunder vurdering af eventuel fritagelse efter Bekendtgørelse om tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15. Randers Kommune afgjorde den 9. september 2014, at klagers eksisterende bebyggelse ikke kunne pålægges tilslutningspligt. Status var herefter, at klagers ejendom kun var pålagt tilslutningspligt for ny bebyggelse.

Klagerens anmodning om genoptagelse

Klageren argumenterede for genoptagelse med henvisning til en uoverensstemmelse mellem forsyningsområdet for Uggelhuse-Langkastrup Kraftvarmeværk og det geografiske område for projektforslaget om tilslutnings- og forblivelsespligt. Klageren anførte, at hendes ejendom, bestående af et enfamiliehus, garage og udhus, lå uden for værkets forsyningsområde. Hun mente, at Energiklagenævnet burde ophæve Randers Kommunes godkendelse af projektforslaget og hjemvise sagen til kommunen for en entydig fastlæggelse af forsyningsområdet.

Forsyningsområdets fastlæggelse

Ifølge Energiklagenævnets afgørelse af 24. juni 2014 påhviler det kommunalbestyrelsen at planlægge varmeforsyningen i kommunen i henhold til Varmeforsyningsloven § 3. Området var oprindeligt udlagt til individuel naturgasforsyning, men i 1995 godkendte Sønderhald Kommune et projektforslag om etablering af Uggelhuse-Langkastrup Kraftvarmeværk og tilhørende fjernvarmenet. Dette projektforslag, med bilag 1, fastlagde forsyningsområdet. Bilag 1, benævnt "Forsyningsområde i Uggelhuse og Langkastrup", bestod af to tegninger, der viste, at grænsen for forsyningsområdet skar igennem klagers grund og beboelseshus, mens garagen og den østlige del af grunden lå udenfor.

Randers Kommune fremlagde et kort dateret 5. december 1995, der viste klagers beboelseshus inden for "fjernvarmeområdet", men hvor områdegrænsen skar igennem garagen. Klageren bestred dette korts relevans, da det var udarbejdet i forbindelse med naturgasforsyningen og ikke det oprindelige projektforslag fra 1995. Yderligere kortmateriale, herunder et kort fra Randers Kommunes hjemmeside af 19. april 2015, viste en uoverensstemmelse mellem værkets forsyningsområde (blå farve) og det område, der var pålagt tilslutnings- og forblivelsespligt (pink skravering), idet sidstnævnte var matrikulært fastlagt og geografisk større.

Kommunens og værkets synspunkter

Randers Kommune fastholdt, at klagers ejendom lå inden for forsyningsområdet og afviste, at projektet medførte en udvidelse af forsyningsområdet. Kommunen henviste til bilag 1 og et digitaliseret kort fra 1999 som dokumentation. Uggelhuse-Langkastrup Kraftvarmeværk erkendte dog, at der var "lidt rod" med forsyningsområdets afgrænsning, og at flere matrikler, herunder nogle tvangstilsluttede, lå uden for det definerede område.

Retsgrundlag

Sagen blev behandlet med udgangspunkt i Bekendtgørelse om tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg § 6, som fastslår, at tilslutningspligt kun kan pålægges, hvis forsyningsselskabet har forpligtet sig til at sikre ejendommen forsyningsmulighed. Desuden blev Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 3, stk. 1 og Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 23, stk. 1 anvendt, som omhandler kommunalbestyrelsens godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg, herunder fastlæggelse af forsyningsområder. Energistyrelsens vejledning anbefaler, at forsyningsområder angives med matrikelfortegnelse/adresselister eller på kortgrundlag.

Energiklagenævnet fandt, at betingelserne for at genoptage sagen var til stede for så vidt angår den del af afgørelsen, der vedrørte stadfæstelse af Randers Kommunes godkendelse af projektforslaget for tilslutnings- og forblivelsespligt samt pålæg af tilslutningspligt for ny bebyggelse. Dette skyldtes nye væsentlige oplysninger fra Randers Kommune og Uggelhuse-Langkastrup Kraftvarmeværk, der skabte tvivl om klagers ejendoms placering i forsyningsområdet.

Nævnets vurdering af forsyningsområdet

Energiklagenævnet fastslog, at det er en betingelse for pålæg af tilslutningspligt, at ejendommen ligger i værkets forsyningsområde, således at værket er forpligtet til at forsyne ejendommen, jf. Bekendtgørelse om tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg § 6, stk. 1. Nævnet lagde til grund, at forsyningsområdet for Uggelhuse-Langkastrup Kraftvarmeværk blev fastlagt i 1995 ved bilag 1 til projektforslaget. Dette kort viste, at forsyningsområdet skar igennem klagers beboelseshus, men at garagen og den østlige del af grunden lå udenfor. Nævnet tolkede kortmaterialet således, at klagers enfamiliehus og arealet vest for huset var omfattet af forsyningsområdet.

Afgørelse

Energiklagenævnet stadfæstede Randers Kommunes afgørelse af 9. juli 2013 om godkendelse af projektforslaget for tilslutnings- og forblivelsespligt samt pålæg af tilslutningspligt for ny bebyggelse. Afgørelsen blev dog ændret således, at pålægget om tilslutningspligt for ny bebyggelse kun angår den del af klagers matrikulære ejendom, der ligger inden for forsyningsområdet for værket, som fastlagt ved bilag 1 til det af Sønderhald Kommune godkendte projektforslag af 1. september 1995 om etablering af Uggelhuse-Langkastrup Kraftvarmeværk og tilhørende fjernvarmenet.

Nævnet bemærkede desuden, at Randers Kommune bør overveje at fastlægge værkets forsyningsområde efter det matrikulære ejendomsbegreb for at undgå fremtidig tvivl.

Afgørelsen er truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg § 22, stk. 1, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1. Afgørelsen kan ikke påklages til anden administrativ myndighed. Søgsmål ved domstolene skal anlægges inden 6 måneder efter meddelelse af afgørelsen, jf. Bekendtgørelse om tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg § 22, stk. 5, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 4.

Lignende afgørelser