Afgørelse i sag om visningsfejl på pensionsapp og krav om erstatning mod Danica Pension
Dato
27. november 2024
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Individuel pension
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Danica Pension, Livsforsikringsaktieselskab
Dokument
Sagen omhandler en tvist mellem en forsikringstager og Danica Pension vedrørende en visningsfejl i Danicas mobilapp, som angiveligt viste en for høj samlet pensionsopsparing.
Sagens baggrund
Forsikringstageren, der har otte pensionsordninger hos Danica Pension, opdagede i januar 2024, at den samlede opsparing i Danicas mobilapp pludselig var ca. 200.000 kr. lavere end tidligere vist. Ifølge klageren havde appen i knap 11 måneder (fra ultimo februar 2023 til primo januar 2024) vist en samlet, summeret værdi, der var ca. 200.000 kr. for høj. Danica bekræfter visningsfejlen, men anfører, at de enkelte pensionsordninger hele tiden har været vist korrekt, og at fejlen alene vedrørte den samlede summerede værdi. Selskabet oplyser, at fejlen nu er rettet, og at den aldrig har medført et tab på klagerens pensionsordninger.
Klagerens påstande og argumenter
Klageren ønsker, at den nuværende depotværdi forhøjes til at svare til værdien vist i appen den 5. januar 2024 (ca. 4.030.994 kr.) med tillæg af årets afkast. Klageren anfører at have været i god tro om depotværdien i appen, da der aldrig var blevet gjort opmærksom på, at oplysningerne ikke var troværdige. Klageren har fulgt sin pension tæt siden 2021 og har truffet økonomiske beslutninger baseret på de viste beløb. Klageren hævder at have undladt at starte udbetalinger fra alle ordninger hos Danica på grund af den gode udvikling, og i stedet hævet frie midler i pengeinstitutter samt opsagt sin kones pensionsordning. Klageren henviser også til en telefonsamtale den 4. januar 2024, hvor en rådgiver angiveligt bekræftede den højere opsparing.
Selskabets påstande og argumenter
Danica Pension afviser et erstatningsansvar. Selskabet gør gældende, at klageren ikke har løftet bevisbyrden for, at Danica er ifaldet et erstatningsansvar, og at klageren aldrig har lidt et tab, da alle otte pensionsordninger er blevet håndteret i overensstemmelse med aftalegrundlaget. Visningsfejlen var en orienterende saldooplysning og indebar ikke et løfte til klageren, som afskar selskabet fra at rette fejlen. Selskabet anfører, at der ikke er forsvundet eller hævet ca. 200.000 kr. fra klagerens depot. Danica har henvist til tidligere afgørelser fra Ankenævnet for Forsikring (sager nr. 96082, 97438 og 99609), hvor lignende visningsfejl ikke medførte erstatningsansvar. Vedrørende telefonsamtalen oplyser Danica, at optagelser slettes automatisk som led i GDPR-oprydning.
Dokumentation
Nævnet har fået forelagt bilag fra sagen, herunder klagerens skærmbilleder fra selskabets app, selskabets skærmbilleder fra klagerens kontooversigter fra netpension samt fra selskabets interne policesystem. Selskabet har fremlagt en oversigt over depotudviklingen:
Depotdato | Depot 01.01.2023 (kr.) | Depot 31.12.2023 (kr.) | Depot 15.07.2024 (kr.) |
---|---|---|---|
Ordning 1 | 721.573 | 765.128 | 803.061 |
Ordning 2 | 1.123.171 | 1.198.445 | 1.267.193 |
Ordning 3 | 65.656 | 83.029 | 85.454 |
Ordning 4 | 278.678 | 286.478 | 292.481 |
Ordning 5 | 1.100.220 | 1.132.569 | 1.186.746 |
Ordning 6 | 189.947 | 195.068 | 204.174 |
Ordning 7 | 48.289 | 45.677 | 45.316 |
Ordning 8 | 134.221 | 137.176 | 139.307 |
I alt | 3.661.755 | 3.843.570 | 4.023.732 |
Klageren får ikke medhold i sin klage. Ankenævnet finder, at selskabet ikke er bundet over for klageren i forhold til visningsfejlen i appen. Der er ikke grundlag for at pålægge selskabet at betale erstatning til klageren.
Ankenævnets begrundelse
Ankenævnet har lagt vægt på, at klageren ikke har bevist, at han har lidt et tab i erstatningsretlig forstand. Skuffede forventninger kan ikke begrunde, at klageren har ret til erstatning, jf. Højesterets dom gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen (U1996.200H).
Nævnet har desuden lagt vægt på, at selskabet har fremlagt klagerens kontooversigter, som har været tilgængelige på selskabets hjemmeside, og hvor værdien af klagerens enkelte pensionsordninger fremgår korrekt. Tallene fra klagerens kontooversigter pr. 31. december 2023 viser en samlet værdi af pensionsordningerne på 3.843.570 kr., hvilket stemmer overens med oplysningerne i selskabets interne policesystem.
Visningsfejlen indebærer ikke, at der foreligger et løfte til klageren, som kan føre til, at selskabet må anses for afskåret fra at rette en fejl som den foreliggende. Klagerens øvrige anbringender kan ikke føre til et andet resultat.
Lignende afgørelser