Afgørelse om registreringsafgift på ombygget motorcykel - god tro
Dato
11. april 2011
Hoved Emner
Motor - Registrerings- og vejbenyttelsesafgift
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Registreringsafgift, Motorcykel, Ombygning, Afgiftsmæssig identitet, God tro, Hæftelse, Markedspris
Sagen omhandler opkrævning af registreringsafgift i forbindelse med en omfattende ombygning af en Harley Davidson motorcykel. Klageren havde købt motorcyklen i 2008, og den blev senere meldt stjålet, hvilket førte til forsikringsselskabets henvendelse til SKAT vedrørende afgiftsberigtigelse af ombygningen.
SKAT havde oprindeligt ansat registreringsafgiften til 182.850 kr., svarende til en handelspris på 300.000 kr. SKATs afgørelse var baseret på, at motorcyklen var ombygget i en sådan grad, at den havde mistet sin afgiftsmæssige identitet, og dermed ikke kunne anses for afgiftsfri efter Registreringsafgiftsloven § 7a. SKAT henviste til Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 3 og Registreringsafgiftsloven § 4 for genopkrævning af afgift, samt Registreringsafgiftsloven § 20 vedrørende ejerens hæftelse.
Klagerens repræsentant nedlagde principal påstand om, at SKATs afgørelse var ugyldig, og subsidiært, at klageren ikke hæftede for afgiftskravet. Det blev fremhævet, at motorcyklen var fornyet afgiftsberigtiget i 2000, hvilket ifølge repræsentanten måtte skyldes en ombygning på det tidspunkt. Klageren havde ikke selv foretaget ombygningen og havde købt motorcyklen i god tro via en forhandler til markedspris (430.000 kr.). Købsaftalen indeholdt en erklæring fra sælger om, at registreringsafgiften var betalt, og at motorcyklen var ubehæftet. Repræsentanten henviste til fast administrativ praksis, som beskytter godtroende omsætningserhververe mod efterbetaling af registreringsafgift, jf. SKM 2009.464 LSR.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten var enig med SKAT i, at motorcyklen ikke havde bevaret sin afgiftsmæssige identitet, jf. Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 3, og dermed ikke var fritaget for ny registreringsafgift, jf. Registreringsafgiftsloven § 7a. Dette blev begrundet med, at antallet og karakteren af de foretagne ændringer samlet set ikke kunne anses som almindelig vedligeholdelse eller rent kosmetiske ændringer. Der blev henvist til tidligere domme og kendelser, herunder SKM 2008.954 HR, SKM 2008.758 LSR, og SKM 2007.738 LSR.
Hæftelse og god tro
SKAT havde rettet afgiftskravet mod klageren som ejer, med henvisning til Registreringsafgiftsloven § 20, der fastslår ejerens hæftelse for afgiften. Landsskatteretten bemærkede dog, at der efter fast administrativ praksis ikke opkræves efterbetaling af registreringsafgift hos en godtroende omsætningserhverver, der har købt et køretøj hos en forhandler, som viser sig ikke at være korrekt afgiftsberigtiget. Denne praksis gælder uanset om forhandleren er registreret efter Registreringsafgiftsloven § 14 eller ej.
En helhedsvurdering af sagens oplysninger førte til, at Landsskatteretten anså klageren for at have været i god tro ved købet af motorcyklen. Retten lagde vægt på følgende:
- Klagerens betaling på 430.000 kr. for motorcyklen svarede til markedsprisen for en tilsvarende motorcykel.
- Købet var foregået via en forhandler, der havde særlig indsigt i custom ombyggede motorcykler.
- Det fremgik af købsaftalen, at motorcyklen var custom ombygget, og at sælger ved købsaftalens indgåelse havde oplyst, at der ikke skyldtes beløb til det offentlige vedrørende motorcyklen.
- Motorcyklen var ikke ombygget i den periode, klageren havde ejet den.
På baggrund af klagerens gode tro fandt Landsskatteretten, at der ikke var grundlag for at opkræve registreringsafgift hos klageren. Afgiftskravet blev derfor nedsat til 0 kr.
Lignende afgørelser