Landsskatteretten: Momsfradrag for varebiler - Erhvervsmæssig anvendelse og privat kørsel
Dato
28. oktober 2011
Hoved Emner
Afgifter
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Momsfradrag, Vægtafgift, Varekøretøjer, Privat benyttelse, Skiftende arbejdssteder, Kørselsregnskab
Sagen omhandler et tømrervirksomheds fradrag for moms af anskaffelsessummen for to varekøretøjer samt spørgsmålet om pligt til at betale tillæg for privat benyttelse i henhold til vægtafgiftsloven. SKAT havde nægtet fuldt momsfradrag og pålagt privatbenyttelsesafgift, idet de mente, at køretøjerne ikke udelukkende blev benyttet til erhvervsmæssige aktiviteter.
Selskabet, der drives fra en kontorbygning på direktørens bopæl og et værksted/lager andetsteds, havde i 2008 købt en VW Touareg (totalvægt 3.025 kg) og en Toyota Avensis Verso (under 3 tons). Begge køretøjer var indregistreret til udelukkende erhvervsmæssig anvendelse og stillet til rådighed for henholdsvis direktøren og en byggeleder, som begge var hovedaktionærer. Købsmomsen var fuldt afløftet ved anskaffelsen.
SKAT konstaterede, at VW'en ikke havde fastmonterede hylder/reoler og blev benyttet af direktøren til daglig kørsel mellem bopæl og værksted/lager samt til golfspil i forbindelse med kundepleje. Toyota'en, der blev benyttet af byggelederen, havde ligeledes løst værktøj og blev parkeret på byggelederens bopæl. Ingen af køretøjerne havde ført kørebog. SKAT argumenterede for, at bopælen ikke kunne anses for en arbejdsplads, og at kørsel mellem bopæl og selskabets faste forretningssted var privat, medmindre betingelserne for skiftende arbejdssteder var opfyldt, hvilket de ikke fandt bevist for VW'en. For Toyota'en var der en formodning om privat kørsel til det faste forretningssted.
Selskabet påstod, at forhøjelsen på 80.000 kr. skulle nedsættes til 0 kr. De anførte, at køretøjerne udelukkende var anvendt erhvervsmæssigt. For VW'en gjorde de gældende, at SKAT havde anvendt en forkert paragraf, da bilens totalvægt var over 3 tons, hvilket skulle reguleres efter Momsloven § 38, stk. 2 og ikke Momsloven § 41, stk. 1. De fremlagde kalender og arbejdssedler for at dokumentere erhvervsmæssig kørsel og henviste til praksis om skiftende arbejdssteder, hvor kørsel mellem hjem og skiftende arbejdssteder samt lejlighedsvis kørsel til det faste forretningssted anses for erhvervsmæssig. De understregede, at byggelederens kørsel i Toyota'en konstant var til skiftende arbejdssteder, og at bilen var indrettet til dette formål.
Landsskatterettens bemærkninger og begrundelse
Landsskatteretten fastslog, at momsfradragsretten for vare- og lastmotorkøretøjer med en tilladt totalvægt på ikke over 3 tons er betinget af, at køretøjerne udelukkende anvendes til virksomhedens fradragsberettigede leverancer, jf. Momsloven § 41, stk. 1. For køretøjer over 3 tons reguleres fradragsretten af Momsloven § 37, stk. 1 og Momsloven § 38, stk. 2, hvor sidstnævnte tillader delvis fradragsret for blandet anvendelse. Kørsel mellem privat bopæl og virksomhedens adresse anses som udgangspunkt ikke for erhvervsmæssig, medmindre der er tale om kørsel til skiftende arbejdssteder eller lejlighedsvis kørsel til det faste forretningssted for at supplere køretøjets lager af værktøj, afhentning af arbejdssedler, tegninger eller lignende.
Varekøretøj over 3 tons - VW Touareg (direktør)
Landsskatteretten fandt, at SKAT's afgørelse ikke var ugyldig, selvom der var henvist til en forkert paragraf, da begrundelseskravet i forvaltningsloven var opfyldt. Det blev ikke godtgjort, at VW'en udelukkende blev anvendt erhvervsmæssigt. Afgørende betydning blev tillagt, at direktøren dagligt kørte mellem sin bopæl (hvor selskabet havde kontor) og selskabets værksted/lager for at lede medarbejdere. Denne kørsel blev ikke anset for lejlighedsvis kørsel til supplering af værktøj mv. Desuden var køretøjet egnet som et alternativ til et privat køretøj, parkeret ved bopælen uden for arbejdstid uden kørselsregnskab, og anvendt til golfkørsel uden dokumenteret erhvervsmæssig tilknytning. Landsskatteretten godkendte derfor kun delvis fradragsret for moms af købsomkostningerne, jf. Momsloven § 38, stk. 2, og overlod den talmæssige opgørelse til SKAT. Som konsekvens af den blandede anvendelse skulle der betales privatbenyttelsesafgift, jf. Vægtafgiftsloven § 2a, stk. 3, nr. 1.
Varekøretøj under 3 tons - Toyota Avensis Verso (byggeleder)
For Toyota'en, der blev benyttet af byggelederen, fandt Landsskatteretten, at selskabet havde dokumenteret, at byggelederen havde skiftende arbejdspladser. Kørslen til selskabets adresse blev karakteriseret som lejlighedsvis kørsel for at supplere køretøjets lager af værktøj, afhentning af arbejdssedler, tegninger eller lignende. Det blev derfor anset for godtgjort, at dette varekøretøj udelukkende var benyttet erhvervsmæssigt. SKAT havde desuden ikke observeret privat benyttelse. Den påklagede afgørelse blev ændret på dette punkt, hvilket indebar fuld momsfradragsret for Toyota'en.
Lignende afgørelser