Beskatning af fri bil - hovedanpartshaver - blandet anvendelse
Dato
7. april 2010
Hoved Emner
Indkomstarter
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Fri bil, Firmabilbeskatning, Ligningsloven § 16, Rådighed over bil, Hovedanpartshaver, Varebil, Blandet anvendelse
Sagen omhandlede beskatning af fri bil for klageren, der var hovedanpartshaver i selskabet H1 ApS, for indkomstårene 2007 og 2008. Skattecentret havde ansat værdien af fri bil for to selskabsejede biler: en Mercedes-Benz (anskaffet maj 2007) og en BMW X5 (anskaffet september 2008), med henvisning til Ligningsloven § 16, stk. 4.
Skattecentrets ansættelse
SKAT anså klageren for at have rådighed over bilerne, da han var hovedanpartshaver, og selskabet ikke havde svaret på anmodninger om oplysninger. Ansættelsen blev foretaget skønsmæssigt baseret på bilernes anskaffelsespris og reglerne i Ligningsloven § 16, stk. 4. Beløbene skulle medregnes i den personlige indkomst, jf. Personskatteloven § 3 og Personskatteloven § 4.
Mercedes-Benz (reg. nr. JV...) - anskaffet 24. maj 2007
SKATs skønsmæssige anskaffelsespris: 400.000 kr. (senere korrigeret til 750.000 kr. baseret på leasingkontrakt).
Anskaffelsespris (kr.) | Sats (%) | Værdi (kr.) |
---|---|---|
300.000 | 25 | 75.000 |
450.000 | 20 | 90.000 |
I alt | 165.000 |
- For 2007 (maj-dec): 8/12 af 165.000 kr. = 110.000 kr.
- For 2008: 165.000 kr.
BMW X5 (reg. nr. SZ...) - anskaffet 13. september 2008
SKATs skønsmæssige anskaffelsespris: 350.000 kr. (senere korrigeret til 300.000 kr. baseret på købsbilag).
Anskaffelsespris (kr.) | Sats (%) | Værdi (kr.) |
---|---|---|
300.000 | 25 | 75.000 |
I alt | 75.000 |
- For 2008 (sep-dec): 4/12 af 75.000 kr. = 25.000 kr.
Klagerens argumenter
Klageren gjorde indsigelse mod ansættelsen og anførte, at Mercedes-Benz varevognen udelukkende blev anvendt erhvervsmæssigt til vareudbringning og kørsel til kunder. Han forklarede, at varevognen var indregistreret til blandet anvendelse som en foranstaltning for at undgå problemer med myndighederne, efter at ansatte tidligere havde kørt privat i andre varevogne med afløftet moms. Klageren oplyste, at han allerede havde en anden fri bil (BMW X5) og en privat varevogn (Renault), og derfor ikke havde behov for at benytte Mercedes-Benz'en privat. Han henviste til retspraksis, hvor beskatning af fri bil for hovedaktionærer og direktører overvejende har omhandlet personbiler.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede Skattecentrets ansættelse af værdi af fri bil for klageren for indkomstårene 2007 og 2008.
Retten bemærkede, at reglerne om beskatning af firmabiler på gule nummerplader er ændret med virkning fra 1. januar 2002, jf. Ligningsloven § 16, stk. 4, 10. og 11. punktum. En firmabil er ikke omfattet af Ligningsloven § 16, stk. 4, hvis to betingelser er opfyldt:
- Der skal være tale om en firmabil omfattet af Vægtafgiftsloven § 4, stk. 1, II, A (varebiler på gule nummerplader).
- Der må ikke være betalt tillægsafgift for privat anvendelse af bilen.
For firmabiler registreret til og med den 2. juni 1998, er det en yderligere betingelse, at momsen af anskaffelsessummen helt eller delvis er fratrukket efter Momsloven § 37, stk. 1 og Momsloven § 41, fordi firmabilen udelukkende skal anvendes erhvervsmæssigt.
Landsskatteretten fandt, at da den omhandlede Mercedes-Benz varevogn var registreret til blandet og erhvervsmæssig brug, og der ikke var fremlagt materiale, der godtgjorde, at klageren ikke havde benyttet bilen privat, skulle den påklagede ansættelse stadfæstes. Det er selve rådigheden over bilen, der beskattes, og ikke den faktiske anvendelse.
Lignende afgørelser