Ophævelse af beskatning af fri bil (gulpladebil) for hovedanpartshaver og direktør
Dato
26. april 2010
Hoved Emner
Indkomstarter
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Fri bil, Gulpladebil, Hovedanpartshaver, Skattepligtig værdi, Privat benyttelse, Erhvervsmæssig anvendelse, Omregistrering
Sagen omhandler beskatning af værdi af fri bil for en hovedanpartshaver og direktør i H1 ApS for indkomstårene 2007, 2008 og 2009. Skattecentret havde beskattet klageren af fri bil i henhold til Ligningsloven § 16, stk. 4, med beløb på henholdsvis 77.500 kr., 77.500 kr. og 12.619 kr.
Selskabet havde den 21. januar 2007 købt en gulpladebil, Mercedes-Benz ML 400 CDI, som oprindeligt blev indregistreret til fuld erhvervsmæssig anvendelse. Bilen blev dog den 19. oktober 2007 omregistreret til blandet privat/erhverv. Klageren argumenterede, at bilen på intet tidspunkt var blevet benyttet til private formål. Omregistreringen skyldtes en misforståelse af SKATs vejledning om kørsel mellem fast arbejdssted (som var sammenfaldende med klagerens bopæl) og skiftende arbejdssteder, hvor det fejlagtigt blev antaget, at hyppig kørsel til bopælen ikke var lovlig i momsmæssig forstand for gulpladebiler.
Klagerens repræsentant oplyste, at SKAT efterfølgende havde tilbageført moms til selskabet (49.811 kr.) og tilbagebetalt anvendelsesafgiften (2.520 kr. årligt) for de perioder, hvor køretøjet var registreret til godstransport/privat. Dette medførte, at bilen igen skulle anses for en varebil, hvor der var fratrukket moms, og hvor der ikke længere skulle betales privatbenyttelsesafgift.
Klagerens argumenter
Klageren fastholdt, at bilen udelukkende var anvendt erhvervsmæssigt til transport af byggematerialer, arbejdsredskaber og maskiner på trailer til byggepladser. Formålet med anskaffelsen var at muliggøre transport af fuldlastede trailere, hvilket virksomhedens øvrige biler ikke kunne. Bilen blev parkeret på virksomhedens adresse, som var sammenfaldende med klagerens bopæl.
Det blev fremhævet, at omregistreringen i oktober 2007 var en fejl baseret på fejlinformation fra SKATs folder "Varebiler på gule plader" fra august 2007, som fejlagtigt indikerede, at momsreglerne var mere restriktive end skattereglerne for kørsel mellem bopæl og skiftende arbejdssteder. Da SKAT efterfølgende havde korrigeret moms- og afgiftsforholdene, var grundlaget for beskatning af fri bil bortfaldet, idet Ligningsloven § 16, stk. 4 specifikt angiver, at beskatning af gulpladebiler kun finder anvendelse, hvis der skal betales tillægsafgift for privat anvendelse efter Lov om vægtafgift af køretøjer m.v. § 2.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten ophævede beskatningen af værdi af fri bil for klageren for de omhandlede indkomstår.
Retten lagde vægt på følgende:
- Bilen blev ved anskaffelsen indregistreret til fuld erhvervsmæssig anvendelse.
- SKAT havde den 18. august 2009 tilbageført moms til selskabet med 49.811 kr.
- SKAT havde den 12. februar 2010 meddelt, at anvendelsesafgiften (2.520 kr. årligt) for de perioder, hvori køretøjet var registreret til godstransport/privat, ville blive tilbagebetalt.
- På baggrund af disse oplysninger måtte bilen herefter anses for at være en gulpladebil, hvor der ikke skulle betales tillægsafgift for privat anvendelse.
- Det kunne ikke anses for godtgjort, at klageren faktisk havde anvendt bilen til privat brug.
Landsskatteretten henviste til Ligningsloven § 16, stk. 4, 10. pkt., som fastslår, at for biler omfattet af Lov om vægtafgift af køretøjer m.v. § 4, stk. 1, II, A, finder reglerne om beskatning af fri bil kun anvendelse, såfremt der skal betales tillægsafgift for privat anvendelse efter Lov om vægtafgift af køretøjer m.v. § 2. Da denne betingelse ikke var opfyldt, og da det ikke var godtgjort, at bilen faktisk var anvendt privat, blev beskatningen ophævet. SKAT havde tiltrådt denne ændring.
Lignende afgørelser