Vejloven indeholder ingen specifikke krav om etablering af cykelstier ved udvidelse af kommuneveje
Vejdirektoratet udtaler, at der ikke findes specifikke regler i Vejloven, som pålægger en vejmyndighed at etablere gang- og cykelstier i forbindelse med udvidelse af en eksisterende kommunevej. Udtalelsen kommer som svar på en henvendelse vedrørende Højsletvej i Randers Kommune, en lokalvej i åbent land med en hastighedsgrænse på 80 km/t, men uden fortov eller cykelsti.
Anbefalinger fra vejreglerne
Selvom der ikke er lovkrav, henviser Vejdirektoratet til anbefalinger i håndbogen "Planlægning af veje og stier i åbent land". Disse anbefalinger er ikke juridisk bindende, men baseret på viden om trafiksikkerhed.
Vejdirektoratet fremhæver, at en hastighedsgrænse på 80 km/t er usædvanligt høj for en lokalvej, der også benyttes af fodgængere og cyklister. Håndbogens anbefalinger for at opnå et højt sikkerhedsniveau er som følger:
Hastighedsklasse | Anbefaling for cykeltrafik |
---|---|
Høj+ (80 km/t) | Der bør være cykelsti langs vejen. |
Høj (60-70 km/t) | Der bør være cykelsti langs vejen. |
Middel (40-50 km/t) | Brede kantbaner kan etableres ved trafikmængder under 5.000 køretøjer/døgn. |
Lav (højst 30 km/t) | Cykeltrafik kan afvikles på kørebanen. |
Konklusionen er, at beslutningen om at anlægge cykelsti beror på kommunens skøn, men at vejreglernes anbefalinger klart peger på, at en vej som Højsletvej bør have en cykelsti for at sikre et højt sikkerhedsniveau for de lette trafikanter.
Udtalelse om etablering af gang- og cykelsti ved udvidelse af eksisterende kommunevej
Du har ved e-mail af 28. september 2021 spurgt Vejdirektoratet, om der findes regler for, hvornår der skal etableres gang- og cykelstier ved udvidelse af en eksisterende kommunevej.
Rammerne for Vejdirektoratets generelle udtalelser
Indledningsvis vil vi gerne oplyse, at Vejdirektoratet, der administrerer statsvejene, både afgiver generelle udtalelser om fortolkningen af bestemmelserne i vejlovgivningenVejloven og privatvejsloven. og en række bestemmelser i færdselslovenLovbekendtgørelse nr. 1710 af 13. august 2021 om færdselsloven., samt afgør konkrete klager over afgørelser truffet af kommunerne eller politiet efter disse bestemmelser.Transport- og Bygningsministeriets bekendtgørelse nr. 121 af 8. februar 2016 om opgaver og beføjelser i Vejdirektoratet, som ændret ved bek. nr. 1636 af 15. december 2016, bek. nr. 1207 af 5. oktober 2018, bek. nr. 1700 af 20. december 2018, bek. 2150 af 21. december 2020 og bek. 1885 af 29. september 2021.
Vores udtalelser skal være af generel karakter og med respekt for begrænsningerne i vores kompetence som klagemyndighed. Vi kan derfor ikke udtale os på en sådan måde, at vores udtalelse fremstår som en forhåndsgodkendelse af et konkret projekt.
Baggrund
Vi har forstået din henvendelse sådan, at det drejer sig om udvidelse af kommunevejen, Højsletvej i Randers Kommune. Vejen har på nuværende tidspunkt hverken cykelsti eller fortov. Vejen er lukket for gennemkørende lastbiler. Vejens rabatter er i dårlig stand efter gentagne gennemkørsler af lastbiler og manglende vedligeholdelse, skriver du. Du oplyser tillige, at hastighedsbegrænsningen er 80 km/t.
Fotoet er taget fra: 35 Højsletvej – Google Maps
Højsletvej ligger udenfor Randers i det åbne land. På kortet nedenfor er vejen vist med en rød cirkel.
Vejdirektoratets udtalelse
VejlovenLov nr. 1520 af 27. december 2014 om offentlige veje m.v., som ændret ved lov nr. 1895 af 29. december 2015, lov nr. 658 af 8. juni 2016, ved § 4 i lov nr. 175 af 21. februar 2017, lov nr. 2082 af 21. december 2020 og lov nr. 434 af 16. marts 2021. indeholder ingen regler for, hvornår der skal etableres gang- og cykelstier ved udvidelse af en eksisterende kommunevej.
Hvis en strækning er forbeholdt både lette trafikanter og langsomme køretøjer, betegnes den som en lokalvej. Hastighedsbegrænsningen på 80 km/t er høj for en lokal vej, der tillige er åben for fodgængere og cyklister.
Nedenstående er fra afsnit 3.3.7 fra håndbogen ”Planlægning af veje og stier i åbent land” fra 1. marts 2021https://vejregler.dk/.
”På lokalveje benyttes hastighedsklasse Høj+ (80 km/h), Høj (60-70 km/h), Middel (50 km/h) og Lav (30-40 km/h) til fastlæggelse af den geometriske udformning. Se afsnit 8.5. Hastighedsklasse Høj + (80 km/h) anvendes kun undtagelsesvist på lokalveje.
Ved hastighedsklasse Høj+ (80 km/h) og Høj (60-70 km/h) bør der være cykelsti langs vejen, hvis der ønskes et højt sikkerhedsniveau.
Ved 40-50 km/h kan brede kantbaner etableres, når trafikmængden er lavere end 5.000 køretøjer i døgnet, hvis der ønskes et højt sikkerhedsniveau.
Såfremt der ønskes et højt sikkerhedsniveau på veje, hvor der kører cykeltrafik på kørebanen, bør hastigheden højest være 30 km/h. Det kan i visse tilfælde være nødvendigt at sikre overholdelsen af den lave hastighed med egentlige fartdæmpere.”
Håndbogen ”Planlægning af veje og stier i åbent land” og andre håndbøger, som kan findes på Vejregelportalen, er ikke retligt bindende regler. Håndbøgerne indeholder en række anbefalinger baseret på viden om trafiksikkerhed.
Hvis du har yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte mig.
Vi forbeholder os ret til at offentliggøre denne udtalelse på vores hjemmeside i anonymiseret form under iagttagelse af bestemmelserne i databeskyttelsesforordningenEP og Rfor 2016/679/EU af 27. april 2016 – med virkning fra 25. maj 2018 http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016R0679&from=DA og databeskyttelseslovenLov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger..
Venlig hilsen
Dina Rude
Fuldmægtig
Lignende afgørelser