Ansvar og Tilsyn med Broer på Private Veje: Kommunen og Politiets Begrænsede Rolle
Dato
5. april 2022
Eksterne links
Tags
Vejdirektoratet har udtalt sig generelt om ansvarsfordelingen og tilsynspligten for broer beliggende på private (enkeltmands)veje. Udtalelsen kommer som svar på en henvendelse fra en borger, der spurgte ind til en broejers pligt til at skilte med bæreevne eller afspærre en bro, samt om der findes en generel pligt til at efterse sådanne broer.
Kommunens begrænsede kompetence
Vejdirektoratet præciserer, at en kommune som udgangspunkt ikke er vejmyndighed for private (enkeltmands)veje. Derfor har kommunen ingen kompetence til at træffe afgørelser om vedligeholdelse eller færdselsregulering på disse veje. En undtagelse findes i Lov om private fællesveje § 6, som giver kommunen mulighed for at bestemme, at visse private veje i byer og bymæssige områder skal vedligeholdes. Denne bestemmelse gælder dog ikke for private veje på landet.
Politiets rolle ved færdselsregulering
Regulering af færdslen på private veje, herunder opsætning af skilte og afspærringer, involverer politiet. I henhold til Færdselslovens § 97 gælder følgende:
- Autoriseret afmærkning: Opsætning af officielle færdselsskilte, som f.eks. et skilt om totalvægt (C31), kræver politiets samtykke. Politiet kan også påbyde, at der opsættes autoriseret afmærkning, hvis færdselsmæssige hensyn taler for det. Hvilken afmærkning der er autoriseret, er fastsat med hjemmel i Færdselslovens § 95.
- Afspærring: Fysisk afspærring af en privat vej med bom eller lignende kræver ligeledes politiets tilladelse. Politiet kan stille krav om særlig afmærkning eller belysning af afspærringen for at undgå fare for færdslen.
Tilsyn og erstatningsansvar
Vejdirektoratet konkluderer, at hverken kommunen eller politiet har lovhjemmel i vej- eller færdselslovgivningen til at føre tilsyn med bæreevnen af broer på private veje.
Spørgsmålet om en broejers erstatningsansvar, hvis en ulykke sker på grund af manglende vedligeholdelse, skiltning eller afspærring, er ikke reguleret i denne lovgivning. Et sådant ansvar skal vurderes ud fra dansk rets almindelige, ulovbestemte erstatningsregel (culpareglen). Det er alene domstolene, der kan tage stilling til, om en broejer har handlet uagtsomt og dermed er erstatningsansvarlig.
Vejdirektoratet fastslår, at hverken kommunen som vejmyndighed eller politiet har kompetence til at føre tilsyn med bæreevnen af broer på private (enkeltmands)veje. Ansvaret for vedligeholdelse, skiltning og eventuel afspærring påhviler som udgangspunkt broejeren. Eventuelt erstatningsansvar ved uheld som følge af manglende vedligeholdelse afgøres efter dansk rets almindelige culparegel og er et anliggende for domstolene.
Lignende afgørelser