Command Palette

Search for a command to run...

Kommunes ret til at påbyde beskæring på privat fællesvej uafhængigt af grundejers vejret

Dato

3. november 2020

Kommune

Halsnæs Kommune

Eksterne links

Tags

Beplantningvejret

Sagen omhandler en forespørgsel fra Halsnæs Kommune til Vejdirektoratet vedrørende kommunens beføjelser til at pålægge en grundejer at beskære beplantning langs en privat fællesvej i et sommerhusområde. Grundejeren, hvis ejendom (Skovsneglevej 19) grænser op til vejen, nægter at beskære, da han mener, at beplantningen står på selve vejarealet, og at han ikke har vejret til vejen, da han benytter en anden adgangsvej.

Kommunens Spørgsmål

Kommunen ønskede afklaring på to centrale punkter:

  • Er grundejerens påstand om ikke at bruge vejen tilstrækkelig dokumentation for, at han ikke har vejret?
  • Kan kommunen pålægge grundejeren at beskære beplantningen, der er placeret ud for hans grund, men på selve vejarealet?

Juridiske Rammer og Vejdirektoratets Vurdering

Vejdirektoratet fastslår, at sagen skal afgøres efter reglerne i Lov om private fællesveje, da vejen ligger i et sommerhusområde, jf. lovens § 3. Den centrale bestemmelse er Privatvejslovens § 61 om beplantning.

Vejdirektoratets afgørelse skelner skarpt mellem to situationer:

BestemmelseBetingelse for påbudHvem kan påbydes?Krav om vejret?
Privatvejslovens § 61, stk. 3Nødvendigt for færdsel/istandsættelseGrundejer, ud for hvis ejendom beplantningen er, ELLER hvorfra den stammerNej
Privatvejslovens § 61, stk. 4Arbejde omfatter flere ejendomme (samlet arbejde)Ejere af tilgrænsende ejendommeJa

Konklusionen er, at kommunen kan udstede et direkte påbud til ejeren af Skovsneglevej 19 om at beskære beplantningen, da den er placeret ud for hans ejendom. Det er i denne sammenhæng irrelevant, om grundejeren har vejret til eller benytter vejen. Kravet om vejret gælder kun, hvis kommunen vælger at udføre arbejdet som et samlet projekt for flere ejendomme. Vejdirektoratet udtaler sig ikke om den private deklarations betydning eller om eventuelle krav mod ejeren af selve vejarealet.

Vejdirektoratet bemærker indledningsvist, at de ikke kan udtale sig om forståelsen af den tinglyste deklaration, da uenighed herom må afgøres ved domstolene.

Kommunalbestyrelsen kan påbyde den enkelte grundejer, ud for hvis ejendom beplantningen er placeret, eller fra hvis ejendom beplantningen stammer, at fjerne, nedskære, opstamme eller studse beplantningen, når det er nødvendigt af hensyn til vejens istandsættelse eller til færdslen. Dette fremgår af Privatvejslovens § 61, stk. 2 og 3.

Der er til bestemmelsen i § 61, stk. 3, ikke knyttet et krav om, at den grundejer, ud for hvis ejendom beplantningen er placeret, eller fra hvis ejendom beplantningen stammer, skal have vejret til den berørte private fællesvej, for at vejmyndigheden kan udstede et påbud om beskæring til grundejeren.

Det er udelukkende ved anvendelse af bestemmelsen i § 61, stk. 4, om udførelse af arbejdet som et samlet arbejde, at det er en forudsætning, at de af afgørelsen omfattede ejere af de tilgrænsende ejendomme alle skal have vejret til den berørte private fællesvej, jf. henvisningen til at lovens kapitel 9 finder tilsvarende anvendelse.

Privatvejsloven indeholder ikke bestemmelser, hvorefter kommunalbestyrelsen kan pålægge ejeren af det areal, hvorpå den private fællesvej ligger, pligter med hensyn til vedligeholdelse, beskæring m.m. Vejejeren kan kun pålægges pligter efter privatvejsloven i det omfang, pågældende ejer en ejendom, der ikke er udlagt som vejareal, og som grænser til det omhandlede vejudlæg.

Hvorvidt der på privatretligt grundlag kan gøres krav gældende over for vejejeren, kan Vejdirektoratet ikke udtale sig om.

Lignende afgørelser