Afgørelse om erstatning for beskadiget kuffert og headset under flyrejse
Dato
28. september 2011
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Elektronik
Højdepunkt
Værdifuldt headset gik i stykker under flyrejse Det er almindelig kendt, at indtjekket
Lovreferencer
En forbruger bestilte en rejse til Orlando hos en erhvervsdrivende. Ved ankomst i Orlando konstaterede forbrugeren, at både kufferten og et dyrt headset i kufferten var blevet beskadiget under flytransporten. Forbrugeren udfærdigede en PIR-rapport (Property Irregularity Report) og reklamerede straks til den erhvervsdrivende.
Forbrugerens krav og den erhvervsdrivendes afvisning
Da forbrugeren ikke hørte fra den erhvervsdrivende, købte han et nyt headset til 4.677,62 kr. Forbrugeren fremsatte krav om erstatning for den beskadigede kuffert, som han anslåede til 1.999 kr., samt for udgifterne til det nye headset.
Den erhvervsdrivende tilbød at dække 80 % af kuffertens værdi, men afviste at erstatte udgifterne til headsettet. Afvisningen blev begrundet med, at deres aftalebetingelser fritog dem for ansvar for værdifulde genstande i indtjekket bagage.
Sagen blev herefter indbragt for Forbrugerklagenævnet for at få afgjort, hvorvidt forbrugeren var berettiget til erstatning for både kufferten og headsettet.
Forbrugerklagenævnet traf afgørelse i sagen om erstatning for beskadiget kuffert og headset under flytransport.
Erstatning for kuffert
Nævnet vurderede, at forbrugeren var berettiget til erstatning for den beskadigede kuffert. Dette skyldes, at flyselskabet bærer ansvaret for beskadiget indskrevet bagage i henhold til Luftfartsloven § 107 nr. 2. Da den erhvervsdrivende ikke bestred kuffertens anslåede værdi, og forbrugeren oplyste, at kufferten var cirka to år gammel, fastsatte nævnet skønsmæssigt erstatningen til 1.600 kr. Dette beløb svarede til den erstatning, som den erhvervsdrivende allerede havde tilbudt.
Afslag på erstatning for headset
For så vidt angår det beskadigede headset, vurderede nævnet, at forbrugeren ikke var berettiget til at få erstattet sine udgifter til køb af et nyt. Nævnet lagde vægt på, at det må anses for alment kendt, at bagage kan blive håndteret hårdhændet under flytransport. Ved at indpakke et så dyrt og skrøbeligt headset i en kuffert, der blev indskrevet som bagage, havde forbrugeren udvist en sådan egen skyld, at han ikke var berettiget til erstatning.
Lignende afgørelser