Manglende oplysning om analogt tv ved køb
Dato
5. september 2011
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Elektronik
Højdepunkt
Køb af tv uden digital modtager Den erhvervsdrivende burde have vidst, at fremtidens
Lovreferencer
En forbruger købte i sommeren 2008 et B&O tv og reklamerede i september 2009 over, at han ikke kunne modtage en specifik digital kanal fra sin kabel-tv-udbyder, YouSee. Den erhvervsdrivende afviste reklamationen med henvisning til, at tv'et var analogt, og den pågældende kanal kun blev sendt digitalt.
Forbrugerens reklamation og krav
Forbrugeren reklamerede efterfølgende over, at han ikke ved købet var blevet oplyst om tv'ets analoge natur. Da den erhvervsdrivende afviste dette krav, blev sagen indbragt for Forbrugerklagenævnet. Forbrugeren oplyste, at han ved købet af tv'et til 25.475,45 kr. havde informeret om, at han modtog tv-signal via YouSee kabel-tv, og at han ikke ønskede et tv, der krævede en ekstern boks og dermed to fjernbetjeninger. Han blev først oplyst om tv'ets analoge begrænsning i forbindelse med reklamationen i september 2009.
Forbrugeren krævede primært ophævelse af købet, alternativt et forholdsmæssigt afslag i prisen eller ombytning til et nyt B&O tv med indbygget DVB-C MPEG4 modtager.
Den erhvervsdrivendes forsvar
Den erhvervsdrivende afviste kravet og anførte oprindeligt, at det var muligt at tilkøbe en digital modtager til indbygning i tv'et. Da dette senere viste sig umuligt, blev forbrugeren henvist til at købe en ekstern digital modtagerboks af et andet mærke. Under sagens behandling oplyste den erhvervsdrivende, at tv'et var solgt til en speciel kampagnepris som et rent analogt tv, da producenten havde konstateret, at det ikke var muligt at montere en digital MPEG4 modtager i modellen.
Forbrugerklagenævnet behandlede sagen med fokus på, hvorvidt den erhvervsdrivende burde have oplyst forbrugeren om tv'ets manglende evne til at modtage digitalt tv ved købet den 3. juni 2008.
Flertallets afgørelse
Et flertal af nævnsmedlemmerne fandt, at den erhvervsdrivende ved købet burde have oplyst forbrugeren om, at et tv uden indbygget digital modtager ville kræve en ekstern boks eller udskiftning inden for dets normale levetid for at kunne modtage digitalt tv. Flertallet lagde vægt på følgende:
- Den mediepolitiske aftale af 6. juni 2006 og beslutningspapiret af 11. juni 2007, som fastslog, at det analoge tv-signal ville blive lukket den 31. oktober 2009.
- Den brede information om digitalisering i efteråret 2007, herunder lanceringen af informationsportalen digitaliseringen.dk og udsendelsen af informationsfolderen "Hvordan undgår man sort skærm fra november 2009" til butikkerne via branchemagasinet "DIGITALT".
Flertallet konkluderede, at den erhvervsdrivende på købstidspunktet vidste eller burde have vidst, at fremtidens tv-signal var digitalt. Oplysningen om tv'ets begrænsning i anvendelse blev anset for at have haft betydning for forbrugerens bedømmelse af tv'et, herunder pris og fremtidige udgifter til eksterne modtagerbokse. Da det ikke var åbenbart for en forbruger, at tv'et skulle suppleres med en ekstern boks eller udskiftes, forelå der en mangel i henhold til Købelovens § 76, stk. 1, nr. 3. Det forhold, at tv'et blev solgt til kampagnepris, eller at en ekstern boks kunne tilkøbes, ændrede ikke ved dette.
Da manglen, at forbrugeren ikke kan se digitale kanaler, ikke blev anset for uvæsentlig, fandt flertallet, at forbrugeren var berettiget til at hæve købet og få købesummen tilbagebetalt mod tilbagelevering af tv'et, jf. Købelovens § 78, stk. 1, nr. 4.
Mindretallets opfattelse
Et mindretal af nævnsmedlemmerne mente, at sagen burde udsættes for at indhente yderligere oplysninger, herunder om prisforholdene på købstidspunktet og forbrugerens YouSee-abonnement. Mindretallet lagde vægt på, at den offentlige informationskampagne fra Det Nye Tv-signal først blev igangsat sent i efteråret 2008, og at YouSee's pressemeddelelse om fri adgang til digitale kanaler først kom den 19. august 2009. De fandt derfor, at der ikke på købstidspunktet fandtes en almindelig kendt viden, som den erhvervsdrivende burde have oplyst forbrugeren om.
Trods uenighed om begrundelsen var mindretallet dog enig med flertallet i, at forbrugeren var berettiget til at hæve købet og få købesummen retur mod tilbagelevering af tv'et. Den erhvervsdrivende blev endvidere pålagt at forrente forbrugerens krav og betale sagsomkostninger til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Lignende afgørelser