Command Palette

Search for a command to run...

Forbruger fik medhold i krav om erstatning for ny flybillet efter flyselskabs konkurs

Dato

14. september 2009

Nævn

Forbrugerklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Flytning og transport

Højdepunkt

Flyafgang aflyst på grund af flyselskabs konkurs Aftalen var indgået med rejsebureauet

En forbruger havde købt en returbillet hos et rejsebureau. Hjemrejsen, der var planlagt til den 2. september 2008, blev aflyst, da flyselskabet gik konkurs. Som følge heraf måtte forbrugeren købe en ny hjemrejsebillet hos et andet rejsebureau med afrejse den 3. september 2008.

Forbrugeren krævede udgifterne til den nye hjemrejsebillet erstattet af det oprindelige rejsebureau. Rejsebureauet afviste imidlertid at refundere det fulde beløb og ville kun tilbagebetale halvdelen af den oprindelige billetpris, med den begrundelse at hjemrejsen ikke var blevet benyttet. Sagen blev herefter indbragt for Forbrugerklagenævnet.

Forbrugerklagenævnet lagde til grund, at rejsebureauet var forbrugerens direkte kontraktpart og derfor hæftede for erstatningskravet i overensstemmelse med almindelige aftaleretlige principper, uanset flyselskabets konkurs.

Rejsebureauets manglende levering og forbrugerens ret til refusion

Nævnet fastslog, at rejsebureauet ikke havde leveret den aftalte ydelse. Forbrugeren var derfor berettiget til at få refunderet sine udgifter til køb af den nye flybillet i forbindelse med hjemrejsen. Det blev desuden bemærket, at forbrugeren under omstændighederne måtte anses for at have overholdt sin tabsbegrænsningspligt.

Forrentning og sagsomkostninger

Den erhvervsdrivende blev pålagt at forrente forbrugerens krav og at betale sagsomkostninger til Forbrugerstyrelsen.

Lignende afgørelser