Command Palette

Search for a command to run...

Aflysning af flybillet i pakkerejse: Passagerens ret til refusion fra luftfartsselskab vs. rejsearrangør ved insolvens

Dato

9. juli 2019

Udsteder

Domstolen

Land

Nederlandene

Dommer

EU-medlemsstater, Tyskland, Tjekkiet, Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer

Dokument

Nøgleord

Flypassagerrettigheder Forordning 261/2004 Pakkerejser Direktiv 90/314/EØF Refusion Luftfartsselskab Rejsearrangør Insolvens Konkurs Forbrugerbeskyttelse Charteraftale Præjudiciel forelæggelse

HQ m.fl. anlagde sag mod Aegean Airlines efter aflysning af en flyvning, der var en del af en pakkerejse købt gennem rejsebureauet Hellas Travel BV. Hellas aflyste rejsen pga. økonomiske vanskeligheder og blev efterfølgende erklæret konkurs uden at refundere billetprisen til HQ m.fl.

Sagen drejer sig om fortolkningen af artikel 8, stk. 2, i forordning (EF) nr. 261/2004 om flypassagerers rettigheder, særligt i forhold til Rådets direktiv 90/314/EØF om pakkerejser.

Rechtbank Noord-Nederland forelagde følgende spørgsmål for EU-Domstolen:

  1. Kan en passager, der har ret til refusion fra rejsearrangøren i henhold til pakkerejsedirektivet, også kræve refusion fra luftfartsselskabet?
  2. Hvis det første spørgsmål besvares benægtende, kan passageren alligevel kræve refusion fra luftfartsselskabet, hvis rejsearrangøren er insolvent og ikke har stillet garanti for refusion?

Aegean Airlines argumenterede for, at de ikke var forpligtet til at refundere billetprisen, da der var tale om en pakkerejse, og passagererne havde krav på refusion fra rejsearrangøren.

Domstolen skulle tage stilling til, om passagerer, der har ret til refusion fra rejsearrangøren, også kan kræve refusion fra luftfartsselskabet, og om rejsearrangørens insolvens påvirker denne vurdering.

Afgørelse

Domstolen fastslog, at artikel 8, stk. 2, i forordning nr. 261/2004 skal fortolkes således, at en passager, der i henhold til direktiv 90/314 er berettiget til at kræve refusion af flybilletten hos rejsearrangøren, ikke længere har mulighed for at kræve refusion af denne billet hos luftfartsselskabet på grundlag af forordningen. Dette gælder også, når rejsearrangøren i økonomisk henseende ikke er i stand til at foretage refusionen og heller ikke har truffet foranstaltninger for at sikre refusionen.

Domstolen begrundede afgørelsen med:

  • Den klare ordlyd i artikel 8, stk. 2, der fastslår, at retten til refusion følger af direktiv 90/314.
  • EU-lovgivers intention om at bevare virkningerne af beskyttelsesordningen i direktiv 90/314 for pakkerejser.
  • At en kumulativ refusion ville føre til en uberettiget overbeskyttelse af passageren og potentielt skade luftfartsselskabet.
  • At direktiv 90/314 indeholder en forpligtelse for rejsearrangører til at stille garanti for tilbagebetaling i tilfælde af insolvens.

Retlige Principper

  • Forordning 261/2004, artikel 8, stk. 2: Denne bestemmelse fastlægger, at passagerer, hvis flyvninger er en del af en pakkerejse, har ret til refusion af billetten, medmindre retten til refusion følger af direktiv 90/314/EØF.
  • Direktiv 90/314/EØF (Pakkerejsedirektivet), artikel 7: Dette direktiv forpligter rejsearrangører til at stille tilstrækkelig garanti for at sikre tilbagebetaling af erlagte beløb og hjemtransport af forbrugeren i tilfælde af insolvens eller konkurs.
  • Princippet om effektiv forbrugerbeskyttelse: Selvom forordning 261/2004 har til formål at sikre et højt beskyttelsesniveau for passagerer, skal dette afvejes mod andre hensyn, herunder at undgå overkompensation og respektere den beskyttelse, der allerede er etableret under pakkerejsedirektivet.
  • Domstolens fortolkning af EU-retten: Domstolen understreger, at den blotte eksistens af en refusionsret under direktiv 90/314 er tilstrækkelig til at udelukke en refusionsret under forordning 261/2004, selv hvis rejsearrangøren er insolvent.

Lignende afgørelser