Ulovlig forskelsbehandling pga. politisk anskuelse ved ophør af virksomhedspraktik
Dato
22. marts 2025
Myndighed
Ligebehandlingsnævnet
Ministerium
Social- og Boligministeriet
Sagsnummer
W20250923525
Dokument
Åbn PDFLovreferencer:
Ligebehandlingsnævnet har behandlet en klage om påstået forskelsbehandling på grund af politisk anskuelse i forbindelse med ophøret af en virksomhedspraktik. Sagen blev behandlet i henhold til Bekendtgørelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. § 1, stk. 1, som forbyder forskelsbehandling af lønmodtagere og ansøgere til ledige stillinger.
Klager, der var i virksomhedspraktik som gartneriarbejder, offentliggjorde den 28. april 2019 sin opstilling til Folketinget for et højreradikalt parti. Dagen efter, den 29. april 2019, blev hans praktik bragt til ophør. Klager gjorde gældende, at bortvisningen skete på grund af hans politiske anskuelse, hvilket han mente var i strid med hans demokratiske ret. Indklagede fastholdt derimod, at praktikken blev afbrudt på grund af klagers upassende adfærd i det offentlige rum, som ikke harmonerede med arbejdet på en kirkegård, og at beslutningen intet havde med klagers politiske anskuelser at gøre.
Nævnet vurderede, at den tidsmæssige sammenhæng mellem klagers offentliggørelse af sin politiske opstilling og den efterfølgende bortvisning udgjorde faktiske omstændigheder, der gav anledning til at formode forskelsbehandling. Dette medførte, at bevisbyrden overgik til indklagede, jf. Bekendtgørelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. § 7 a. Da indklagede ikke nærmere underbyggede den påståede upassende adfærd, fandt nævnet, at indklagede ikke havde løftet bevisbyrden. Ligebehandlingsnævnet konkluderede derfor, at klager var blevet forskelsbehandlet i strid med Bekendtgørelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. § 2, stk. 1.
På trods af den konstaterede forskelsbehandling tilkendtes klager ikke godtgørelse. Dette skyldtes, at klager først indgav klage til Ligebehandlingsnævnet mere end tre år efter stiftets afgørelse, hvilket nævnet vurderede som retsfortabende passivitet, jf. Bekendtgørelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. § 7, stk. 1. Sagen faldt inden for nævnets kompetenceområde, som defineret i Bekendtgørelse af lov om Ligebehandlingsnævnet § 1, stk. 1.
Lignende afgørelser