Afslag på SU til svensk statsborger pga. manglende arbejdstagerstatus i Danmark
Dato
27. september 2024
Myndighed
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger
Ministerium
Social- og Boligministeriet
Sagsnummer
W20240976725
Dokument
Åbn PDFLovreferencer:
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger stadfæstede Uddannelses- og Forskningsstyrelsens afslag på SU til en svensk statsborger, der søgte støtte til en uddannelse i Sverige. Afgørelsen blev truffet, da den studerende ikke opfyldte betingelserne for ligestilling med danske statsborgere i relation til SU, hvilket er en forudsætning for udenlandske statsborgeres ret til SU til uddannelse i udlandet, jf. SU-loven § 2 c.
Vurdering af arbejdstagerstatus
Ankenævnet vurderede, at den studerende ikke kunne betragtes som arbejdstager efter EU-retten på ansøgningstidspunktet i december 2022. Dette skyldtes flere forhold:
- Den studerende oplyste, at hun ikke var i arbejde.
- E-indkomstregisteret viste ingen beskæftigelse i Danmark i 2022 eller 2023.
- Tidligere arbejde i Danmark før udrejse i 2012 medførte ikke arbejdstagerstatus på ansøgningstidspunktet.
Ankenævnet fandt desuden, at den studerende ikke opfyldte betingelsen om at være ufrivilligt arbejdsløs med behov for omskoling grundet helbredsmæssige eller strukturelle forhold på arbejdsmarkedet. Det blev lagt vægt på, at hun ikke havde arbejdet i Danmark efter sin tilbageflytning i august 2022, og at det er en betingelse for status som ufrivilligt arbejdsløs EU-arbejdstager, at man uforskyldt har mistet sit arbejde i Danmark og er tilmeldt jobcenteret som arbejdssøgende. Der blev heller ikke fundet tidsmæssig sammenhæng mellem tidligere arbejde i Danmark og den uddannelse, der blev søgt SU til. Reglerne for EU-statsborgeres ret til SU, når de er arbejdstagere, findes i Bekendtgørelse om statens uddannelsesstøtte.
Øvrige betingelser for SU
Ankenævnet vurderede også, at den studerende ikke opfyldte de øvrige betingelser for at være berettiget til SU i Danmark som udenlandsk statsborger, herunder EU-statsborger, jf. SU-loven § 2 b. Dette skyldtes, at hun havde været udrejst fra Danmark i perioden 15. august 2012 til 15. august 2022, og dermed kun havde opholdt sig i Danmark i cirka seks måneder på ansøgningstidspunktet. Hun var heller ikke gift med en dansk statsborger eller forsørget af et familiemedlem, der var EU-arbejdstager i Danmark. Da betingelserne for ligestilling ikke var opfyldt, tog ankenævnet ikke stilling til tilknytningskriteriet. Det blev afsluttende bemærket, at retten til SU afgøres på baggrund af SU-reglerne, og at hverken Nordisk konvention eller EU’s charter om grundlæggende rettigheder omfatter retten til SU.
Lignende afgørelser