Afgørelse om manglende inkluderende skoletilbud og lang sagsbehandlingstid
Dato
19. juni 2024
Myndighed
Ligebehandlingsnævnet
Ministerium
Social- og Boligministeriet
Sagsnummer
W20240940225
Dokument
Åbn PDFLovreferencer:
Sagen omhandler en klage over påstået forskelsbehandling på grund af handicap i forbindelse med et manglende inkluderende skoletilbud og en lang sagsbehandlingstid for indskrivning. Ligebehandlingsnævnet fandt ikke grundlag for at give medhold i klagen.
Klager, der er diagnosticeret med infantil autisme, havde vanskeligheder med at gennemføre en fuld skoledag. Efter en afgørelse om visitation til et specialiseret tilbud blev hjemvist af Klagenævnet for Specialundervisning, opstod der uenighed om klagers fremtidige skoletilbud. Klager påstod, at kommunen ikke havde tilbudt et relevant inkluderende skoletilbud og havde en for lang sagsbehandlingstid for indskrivningen på distriktsskolen.
Nævnets vurdering af det inkluderende tilbud
Ligebehandlingsnævnet behandler sager om forskelsbehandling på grund af handicap uden for arbejdsmarkedet i henhold til Handicapdiskriminationsloven. Loven indebærer en ret til rimelig individuel tilpasning af ydelser i dagtilbud og folkeskolen, jf. Handicapdiskriminationsloven § 9a, stk. 1. Nævnet vurderede, at klager havde godtgjort at have et handicap i lovens forstand. Kommunen havde tilbudt klager den mest omfattende støtte i form af indskrivning i specialskolen og havde indskrevet klager midlertidigt på distriktsskolen, mens en ny pædagogisk-psykologisk vurdering (PPV) blev udarbejdet. Nævnet fandt ikke, at klager havde påvist faktiske omstændigheder, der gav anledning til at formode ringere behandling end andre i relation til det inkluderende tilbud.
Nævnets vurdering af sagsbehandlingstiden
Klager gjorde gældende, at sagsbehandlingstiden for indskrivningen på distriktsskolen var for lang. Kommunen anerkendte, at processen havde taget for lang tid, men forklarede, at det skyldtes et ønske om at finde den bedst mulige løsning for klager, samt at klagers forældre ikke ville aflevere klager i skolen, før der var enighed om rammerne. Nævnet vurderede, at klager ikke havde påvist faktiske omstændigheder, der gav anledning til at formode ringere behandling end andre i relation til sagsbehandlingstiden.
Afgørelsen blev truffet i henhold til bestemmelserne i Handicapdiskriminationsloven, herunder forbuddet mod forskelsbehandling i Handicapdiskriminationsloven § 5, stk. 1, og reglen om delt bevisbyrde i Handicapdiskriminationsloven § 10. Kommunens afgørelse om indskrivning på distriktsskolen var i overensstemmelse med Folkeskoleloven § 36, stk. 2. Ligebehandlingsnævnets kompetence er fastsat i Bekendtgørelse af lov om Ligebehandlingsnævnet § 1, stk. 1.
Lignende afgørelser