Hjemvisning af gebyrafvisning i sag om familiesammenføring for mindreårig
Dato
23. marts 2024
Myndighed
Udlændingenævnet
Ministerium
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Sagsnummer
W20231022425
Dokument
Åbn PDFUdlændingenævnet har hjemvist Udlændingestyrelsens afgørelse om gebyrafvisning af en mindreårig drengs ansøgning om familiesammenføring med sin herboende far. Drengen, der er født og har boet i Danmark siden maj 2015, fik sin ansøgning afvist af Udlændingestyrelsen i marts 2023, da det krævede gebyr på 10.330 kr. ikke var indbetalt, jf. Udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, og § 9 h, stk. 8. Styrelsen mente ikke, der var grundlag for gebyrfritagelse, da drengen på ansøgningstidspunktet havde en gyldig opholdstilladelse som medfølgende barn efter Udlændingelovens § 9 m.
Udlændingenævnets vurdering
Udlændingenævnet lagde vægt på, at drengens opholdstilladelse udløb i februar 2023 og ikke er blevet forlænget, hvilket betyder, at han ikke havde en gyldig opholdstilladelse, da Udlændingestyrelsen traf afgørelse om afvisning. Nævnet fremhævede desuden, at Udlændingestyrelsen ikke havde vurderet, om drengen havde opnået selvstændig tilknytning til Danmark, på trods af hans lange ophold her. Det følger af udlændingemyndighedernes praksis, at et barn efter 6-7 års sammenhængende lovligt ophold i Danmark, med skolegang/daginstitution, anses for at have opnået selvstændig tilknytning.
Udlændingenævnet vurderede, at det ikke alene er forholdene på ansøgningstidspunktet, men også forholdene på afgørelsestidspunktet, der skal tages i betragtning ved afgørelse efter Udlændingeloven § 9 h, stk. 8, jf. stk. 1. En sag kan ikke afvises på grund af manglende gebyrbetaling, hvis den på afgørelsestidspunktet ville være gebyrfritaget. Det afgørende for gebyrfritagelse er, om Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne tilsiger det, hvilket kræver en retlig vurdering af samtlige faktiske oplysninger, herunder ændrede omstændigheder, indtil tidspunktet for en eventuel afvisning af ansøgningen.
Endvidere bemærkede nævnet, at selvom reglerne for opholdstilladelse som medfølgende familiemedlem efter Udlændingeloven § 9 m er lempeligere end reglerne om familiesammenføring efter Udlændingeloven § 9 og § 9 c, fremgår det hverken af lov nr. 914 af 21. juni 2022, lovforarbejderne eller Udlændingeloven i øvrigt, at § 9 m har forrang.
Lignende afgørelser