Hjemvisning: Ægtefællesammenføring, integration og barns tilknytning til Danmark
Dato
4. oktober 2023
Myndighed
Udlændingenævnet
Ministerium
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Sagsnummer
W20230975925
Dokument
Åbn PDFLovreferencer:
Udlændingenævnet har i september 2023 hjemvist en sag til Udlændingestyrelsen vedrørende afslag på opholdstilladelse til en pakistansk statsborger, der søgte ægtefællesammenføring med sin herboende ægtefælle. Parret har tre fællesbørn, hvoraf det ældste barn har boet i Danmark i syv år og gået i dansk institution. Ansøgeren havde tidligere en opholdstilladelse som medfølgende familie efter Udlændingeloven § 9 m, som udløb i december 2022. Familien, der oprindeligt var pakistanske statsborgere, opnåede dansk statsborgerskab i juni 2023 for referencen og børnene.
Udlændingestyrelsen havde tidligere meddelt afslag på familiesammenføring, da ansøgeren og referencen ikke opfyldte integrationskravet i Udlændingeloven § 9, stk. 8, og da styrelsen ikke fandt, at der forelå ganske særlige grunde til at meddele opholdstilladelse.
Udlændingenævnets vurdering
Udlændingenævnet hjemviste sagen, da Udlændingestyrelsen havde undladt at vurdere, om et eller flere af parrets fællesbørn havde opnået selvstændig tilknytning til Danmark. Styrelsen havde fejlagtigt lagt vægt på, at ansøgeren potentielt kunne forlænge sin opholdstilladelse efter Udlændingeloven § 9 m, og at dette skulle forhindre en vurdering af ægtefællesammenføring efter Udlændingeloven § 9, stk. 1, nr. 1.
Nævnet understregede, at selvom reglerne for opholdstilladelse som medfølgende familiemedlem efter Udlændingeloven § 9 m er lempeligere end reglerne for ægtefællesammenføring efter Udlændingeloven § 9, stk. 1, nr. 1, fremgår det hverken af loven eller dens forarbejder, at § 9 m har forrang i forhold til § 9, stk. 1, nr. 1. Udlændingenævnet vurderede derfor, at Udlændingestyrelsen burde have foretaget en vurdering af børnenes selvstændige tilknytning for at afgøre, om ansøgeren kunne meddeles opholdstilladelse som ægtefællesammenført, uanset at integrationskravet i Udlændingeloven § 9, stk. 8 ikke var opfyldt.
Endvidere bemærkede Udlændingenævnet, at Udlændingestyrelsen, såfremt børnene ikke vurderes at have opnået selvstændig tilknytning til Danmark, skal vurdere sagen på ny i lyset af det retlige grundlag vedrørende artikel 20 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) og den retspraksis, der fremgår af EU-Domstolens dom af 5. maj 2022 i de forenede sager C-451/19 og C-532/19, XU og QP.
Lignende afgørelser