Command Palette

Search for a command to run...

Fastholdelse af påbud om forbedring af receptionens indretning i Spinderihallerne

Dato

8. september 2023

Myndighed

Arbejdsmiljøklagenævnet

Ministerium

Social- og Boligministeriet

Sagsnummer

W20230968025

Dokument

Åbn PDF

Arbejdsmiljøklagenævnet har fastholdt Arbejdstilsynets påbud af 30. november 2022, der kræver, at receptionen straks indrettes hensigtsmæssigt og sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt. Dette inkluderer at sikre tilstrækkelig rummelighed til inventar og hjælpemidler samt at beskytte ansatte mod unødige påvirkninger fra støj og træk. Påbuddet skal efterkommes senest den 29. september 2023.

Baggrund for afgørelsen

Nævnet vurderede, at receptionen på tilsynstidspunktet ikke var indrettet forsvarligt, hvilket udsatte den ansatte for træk, et højt lydniveau og manglende benplads. Det blev konstateret, at den ansatte, der udførte stillesiddende og stillestående arbejde 32-34 timer om ugen, var udsat for markant træk af kold luft, selv iført termodragt. Desuden var der et højt lydniveau fra færdsel gennem området, og begrænset plads til benene under bordet på grund af kabler og en printer.

Arbejdstilsynets fotos understøttede disse observationer. Klagerens indvendinger om, at den ansatte har front mod butikken, og at et nyt kassesystem ville fjerne behovet for en printer, ændrede ikke nævnets afgørelse, da vurderingen baseres på forholdene på tilsynstidspunktet.

Lovgrundlag

Afgørelsen bygger på principperne i Arbejdsmiljøloven § 42, stk. 1, som fastslår, at arbejdsstedet skal indrettes sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Desuden er Arbejdstilsynets beføjelse til at træffe afgørelse og påbyde udbedring hjemlet i Arbejdsmiljøloven § 77, stk. 1. De specifikke krav til arbejdspladsens indretning, herunder rummelighed og placering i forhold til støj og træk, er yderligere beskrevet i bekendtgørelse om faste arbejdssteders indretning.

Lignende afgørelser